نیروهای امنیتی، و انتظامی در شهر سنندج، در پی تجمعات و گردهم آیهای خیابانی اخیر که در حمایت از کوبانی در بیشتر شهرهای کردستان برگزار شد بیش از ٥٠ نفر را در كل شهرهای كردستان بازداشت کردەاند.

بنا به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در پی راهپیمایی خیابانی بزرگ مردم سنندج در روز جمعه 10 اکتبر، نیروهای امنیتی تا کنون ده ها نفر از فعالان و دانشجویان این شهر را بازداشت کرده اند. که شش نفر از آنها به نامهای هیوا کریمی، شاهو عمری، خبات امیری، امید غلامی، هیمن محمدی و فواد باپیری از جمله کسانی هستند که تنها در این چند روز اخیر توسط نیروهای اطلاعاتی این شهر بازداشت شده اند.
یکی از فعالان حقوق بشری در سنندج به كمپین گفته است كه در این چند روز، به جز احضار و تهدید تعدادی از فعالان كُرد، دست‌كم بیش از ٢٠ نفر در سنندج بازداشت شده‌اند كه چند نفر از آنها تنها چند ساعتی در بازداشت بوده‌اند، اما افراد دیگر تاكنون در بازداشت اداره اطلاعات به سر می‌برند. و خانواده های آنها هم هیچ گونه خبری از ایشان ندارند.
در همين راستا بازداشتهاى ديگرى در ایلام، ارومیه، مریوان، بانه، سقز، کامیاران، دهگلان، بیجار، کرماشان، پاوه، جوانرود، روانسر، مهاباد، سردشت، پیرانشهر و بوکان طي تجمعات اعلام همبستگی و پشتیبانی از کوبانی و محکومیت اسلامگرایان تندرو داعش صورت گرفته است.

طبق آخرين گزارشها از منابع كرد، این تجمع ها در شهرهای مریوان و ارومیه به درگیری با نیروی انتظامی کشیده شد و شرکت‌کنندگان مورد ضرب و شتم مأموران نیروی انتظامی قرار گرفتند.