سه‌شنبه، مهر ۱۵، ۱۳۹۳

ما مانده‌ايم و دشت بي‌آب قزوين


iran 61ac8

«كم‌آبي دشت قزوين و باغستانهاي تاكستان يكي از چالشهاي پيش‌روي بخش كشاورزي استان قزوين هنوز راه‌حلي براي برون رفتن پيدا نكرده و شايد به خوبي ارائه نشده است.

به گزارش خبرگزاري فارس از تاكستان، مديريت صحيح منابع آب به‌طور جدي در حوزه كشاورزي استان قزوين مورد توجه واقع شده است؛ هشدارهاي پيا‌پي و اطلاعيه‌هايي كه به‌ويژه در ايام تابستان براي بهينه مصرف كردن منابع آبي استان در بخش كشاورزي صادرمي‌شود بيانگر همين نكته است.
متأسفانه دشت پرحاصل قزوين طي سالهايي متمادي مورد بي‌مهري برخي از سودجويان قرار گرفته است؛ ايجاد چاه‌هاي غيرمجاز و بهره‌برداري از آب‌هاي زيرزميني سطح آب‌‌هاي زير زميني استان را به پايين‌ترين حد رسانده است و اين امر سبب اين شده است كه داد بسياري از دلسوزان عرصه آب و خاك در آيد.
شهر تاكستان كه با عنوان كشاورزي و انگور سر زبانها است با كم‌آبي روبه‌رو است؛ باغستانهاي سبز شهر تاكستان تا همين چند سال پيش اطراف شهر را تا پاي حتي بسياري از ساختمانها و محيط شهري پوشانده بودند و فضاي دلگشاي خوشه‌هاي انگور و درختچه‌هاي سبز رنگ اين محصول خوش‌رنگ و لعاب جشنواره‌اي از سبز قامتي را براي مردم سخت‌كوش كشاورز شهر تاكستان فراهم ساخته بود و چشم هر بيننده‌اي را محو تماشاي اين باغستانهاي پهناور مي‌كرد.
اكنون اما گذر زمان مسير آب را براي آبياري درختچه‌هاي انگور با حدود زيادي دچار مشقت كرده است و رنج كم‌آبي‌سايه بر روي ديواره‌هاي توليد و توسعه محصول انگور كرده است...».
خبرگزاري فارس 14 مهر 1393 ـ6 اكتبر 2014

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر