تیپ بیست توپخانه ارتش ترکیه بامداد روز دوشنبه 6-10-2014 اعلام کرد برای رویارویی با هرگونه وقایع احتمالی در مناطق مرزی مشترک با سوریه اعلام آماده باش کامل کرد.


به گزارش العربیه به نقل از خبرگزاری اناضول ترکیه، مقامات استان "شانلی اوفرا" واقع در جنوب این کشور پس از اصابت چندین گلوله خمپاره به این منطقه ، دستور تخلیه آنرا از سکنه و پناهندگان سوری صادر کردند.

این رویدادها، همزمان با دفاع شدید نیروهای کرد از شهر (عین العرب) کوبانی در رویارویی با نیروهای داعش بوقوع می پیوندد. بر اساس گزارش های  رسیده  در گیری ها به محل دفن  سلطان سلیمان پایه گذار امپراطوی عثمانی که در خاک سوریه قرار دارد، رسیده است.  ترکیه پیش از این اعلام کرده بود  هر گونه تعدی به مقبره سلطان سلیمان، برای این کشور خط قرمز به شمار می رود.

 این تحولات در پی موافقت روز پنج شنبه گذشته مجلس ترکیه با دخالت نظامی این کشور در خاک سوریه و عراق صورت می گیرد. مجلس ترکیه  در  مصوبه ای  به دولت این کشور اجازه داد که نه تنها می تواند دست به عملیات نظامی علیه داعش بزند، بلکه می تواند به نیروهای متحدین نیز اجازه دهد که  از خاک ترکیه وارد کشورهای سوریه و عراق شوند.

رژیم اسد تصمیم دولت و مجلس ترکیه را نکوهش کرده ، ضمن اینکه آن را اقدامی تهاجمی خوانده، نسبت به عواقب آن هشدار داد. دمشق رویکرد ترکیه را نقض آشکار کنوانسیون های بین المللی دانست.