چهارشنبه، مهر ۱۶، ۱۳۹۳

جرایم سایبری؛ دردسر تازه برای شهروندان افغانستان

وزارت مخابرات افغانستان می‌گوید اکنون حدود سه میلیون نفر دراین کشور به اینترنت دسترسی دارند که از این میان حدود ۷۵۰ هزار نفر نیز عضو شبکه‌های اجتماعی هستند.
اکنون اینترنت به عنوان یک شبکه ارتباطی بدون دردسر در افغانستان نیست و مردم این کشور با پدیده‌ تازه‌ای به نام جرایم سایبری آشنا می‌شوند.

یکی از کاربران اینترنتی که خواست نامی از او برده نشود به مشکلی که در این روزها دامن‌گیرش شده، اشاره می‌کند و می‌گوید که اینترنت و این فن آوری جدید آرامش را از او گرفته است.
می‌گوید: همه چیز از یک پیام کوتاه در شبکه اجتماعی فیسبوک شروع شد که توسط یک شهروند خارجی برایم فرستاده شده بود.
این کاربر فیسبوک می افزاید که برای آشنایی بیشتر، این شخص او را به ارتباط از طریق ایمیل دعوت کرد؛ بعد از روزها ارتباط و صحبت در مورد مسایل شخصی کم کم فضای اعتماد ایجاد شد.
به گفته او ارتباط گسترش یافت و به فضاهای دیگر مجازی همانند وایبر و اسکایپ رسید.
این کاربر افغان می‌گوید: به مرور زمان طرف مقابل اطلاعات شخصی‌اش را در اختیارم قرار داد و از من هم اطلاعات شخصی‌ گرفت.
او می‌افزایدبعد از مدتی که فضای اعتماد دروغین به وجود آمده بود، این کاربر ناشناس رفتار خود را تغییر داد و تهدید کرد که برای نشر نکردن معلومات شخصی‌ام برای دوستان مشترکی که در فیس بوک پیدا کرده بودیم، به او پول پرداخت کنم.
این کاربر افغان مجبور می‌شود که برای جلوگیری از نشر اطلاعات شخصی‌اش توسط کاربر ناشناس به او پول بدهد. بعدا تمام حسابهای اینترنتی خود را غیر فعال می‌کند.
این نشان می‌دهد که با توجه به تسهیلات که فنی آوری جدید ارتباطاتی در افغانستان ایجاد کرده، شهروندان این کشور باید مراقب باشند که قربانی جرایم سایبری نشوند.
جرایمی که در محیط سایبری یا همان محیط مجازی صورت می‌گیرد، جرایم سایبری گفته می‌شوند. در اغلب کشورهای جهان این جرایم همانند جرایم حقوقی و قضایی دیگر، جرم پنداشته می‌شود و برای مرتکبین آن مجازات و قوانین نیز وجود دارد.
اکنون که پای جرایم سایبری در افغانستان باز شده، مردم به دلیل نداشتن اطلاعات لازم از این نوع جرایم و عدم اطلاع رسانی رسانه‌ها و نهادهای دولتی درباره آن، قربانیان این نوع جرایم هر روز افزایش می‌یابد. می‌توان به دزدی‌های اینترنتی٬ باج‌گیری از طریق این شبکه، تهدیدها در دنیایی مجازی، هک کردن ایمیل‌ها و بسته کردن صفحات مجازی از قبیل فیس بوک، توییتر و سایر شبکه ها یاد کرد.

اقدامات دولت افغانستان

جرایم همانند(Cyber Blackmail) یا باج‌گیریهای اینترنتی یکی از جرایم در حال پیشرفت در افغانستان اند. به گفته وزارت مخابرات افغانستان برای جلوگیری از این پدیده این نهاد تلاش کرده که با وارد شدن این کشور به دنیایی مجازی اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.
به دلیل عدم اطلاع رسانی لازم درباره جرایم سایبری این پدیده در حال تبدیل شدن به درد سر جدید برای شهروندان افغان است
زمریالی وفا، رئیس امنیت اطلاعات وزارت مخابرات و فن‌آوری افغانستان، در این زمینه می‌گوید:" در سال جاری خورشیدی بیشتر از ۱۰۰ مورد شکایت در مورد جرایم سایبری دریافت کرده که بیشتر این شکایات مربوط به محیط مجازی فیس بوک است."
او افزود که افغانستان برای پیگیری این جرایم با نهادهای همانند؛ کمیسیون سازمان ملل متحد در حقوق تجارت بین‌المللی(NCITRAL) ، آژانس بین‌المللی توسعه آمریکا (USAID)، وزارت تجارت آمریکا، وزارت دادگستری (عدلیه) افغانستان و پلیس بین‌المللی در ارتباط است.
او می‌افزاید که تاکنون قوانین سایبری را در چهار بخش؛ قانون فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، قانون امضا الکترونیکی، قانون معاملات الکترونیکی و قانون جرایم سایبری تدوین شده که به زودی برای طی مراحل به وزارت عدلیه افغانستان ارسال خواهد شد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر