دوشنبه، مهر ۲۱، ۱۳۹۳

رئیس پارلمان اروپا: حکم اعدام ریحانه جباری را متوقف کنید

دوشنبه, 21 مهر 1393 06:00
پارلمان اروپا
كانون حمايت از خانواده جان باختگان و بازداشتي ها 21 مهر 93: بنا به اخبار رسيده ، مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا و عضو حزب سوسیال دموکرات آلمان، با ارسال نامه‌ای به يكي از مقامات جمهوري اسلامي ، رئیس مجلس ایران، خواهان توقف اجرای حکم اعدام ریحانه جباری شد و گفت اروپا با مجازات اعدام مخالف است.

 مارتین شولتز در این نامه که به تاریخ ۸ اکتبر ۲۰۱۴ (۱۶ مهر ۱۳۹۳) نوشته شده، گفته است: «بنا به اطلاعاتی که دریافت کرده‌ام، خانم جباری در خطر اعدام قرار دارد، با وجود این‌که مدارکی نشان می‌دهند او در جریان رسیدگی به اتهام که منجر به محکومیت او شد از محاکمه عادلانه‌ای برخوردار نبوده است.»

رئیس پارلمان اروپا با بیان این‌که لغو مجازات اعدام در سراسر جهان از اهداف اصلی اتحادیه‏ اروپا است، افزود: «مجازات اعدام غیرانسانی است و مشخص شده که اثر بازدارندگی از ارتکاب جرم ندارد. اتحادیه‏ اروپا الغای این مجازات را برای محافظت از کرامت انسانی و توسعه روزافزون حقوق بشر ضروری می‌داند.»

وی از مقامات جمهوري اسلامي خواست تمام اقدامات لازم را برای تضمین اعاده دادرسی عادلانه برای ریحانه جباری بر اساس موازین مسلم جهانی و بدون توسل به مجازات اعدام انجام دهد.

مارتین شولتز همچنین خواهان اطلاعات به‌روز درباره وضعیت حقوقی پرونده ریحانه جباری و رفتار انسانی با او در زندان بر اساس موازین بین‌المللی شد.

مارتین شولتز همچنين گفت :”مجازات اعدام غیرانسانی است و مشخص شده که اثر بازدارندگی از ارتکاب جرم ندارد”

بخش سیاست خارجی اتحادیه‏ اروپا پیش از این نیز در تاریخ ۳ اکتبر بیانیه‌ای درباره خطر اعدام ریحانه جباری صادر کرده و از مقامات ایران خواستار پرهیز از اعدام او شده بود.

ریحانه جباری، دختر ۲۶ ساله ایرانی، از هفت سال پیش تا به امروز به اتهام قتل در زندان به‌سر می‌برد. ریحانه در ۱۹ سالگی مرتکب قتل شد و در فروردین ۱۳۹۳، پس از هفت سال حضور در زندان، به‌ جرم قتل مرتضی عبدالعلی سربندی، ۴۷ ساله، به قصاص محکوم شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر