چهارشنبه، مهر ۲۳، ۱۳۹۳

«کوبانی قربانی سلاح‌های شیمیایی داعش»

امروز با کوبانی

22

۱۳۹۳ مهر ۲۲
بهرنگ زندی-شادیار عمرانی
آخرین خبرها از کوبانی حاکی از نبرد تن‌ به تن در قسمت‌های شرق، جنوب و غرب کوبانی‌ست این در حالی‌ست ‌که نیروهای داعش به تانک‌ها و اسلحه‌های سنگین هم مجهز شده‌اند. گزارش‌ها از ناکار‌آمدی حملات هوایی
دیشب تا امروز ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا را دارد. تکان‌دهنده‌ترین خبری که بعدازظهر امروز منتشر شد حاکی از سابقه حمله‌ی شیمیایی به کوبانی بود. در ساعاتی پیش خبری تایید شد مبنی بر این‌که داعش از نوعی سلاح شیمیایی در حمله به کوبانی استفاده کرده است. عکس‌های منتشر شده نشان‌دهنده‌ی زخم‌های عمیقی بود که عمومن به خاطر گازهای شیمیایی پدید می‌آید. این عکس‌ها توسط مرکز امور بین‌المللی بررسی خاورمیانه منتشر شده است که نشان از کشته‌شدگان شبه‌نظامیان کرد در روستایی در نزدیکی کوبانی می‌دهد. بر اساس گزارشات اورشلیم پست فعالان کرد پیش‌تر نیز ادعا کرده بودند که در دوازدهم جولای از همین نوع سلاح در روستای آودیکو استفاده شده بود.

نیسان احمد وزیر بهداشت روژاوا تایید کرد:« که این زخم‌ها بر اثر گلوله و یا انفجارهای متعارف به وجود نیامدند، این زخم‌ها نوعی سوختگی با لکه‌های سفید و بدون زخم و خونریزی هستند که عمومن بر اثر گاز خردل به وجود می‌آیند.» اورشلیم پست نیز به نقل از یک کارشناس اسراییلی احتمال استفاده از گاز خردل را قریب به یقین می‌داند گرچه به تحقیقات بیش‌تری نیاز است. بر اساس گزارشاتی که سایت اینترنشنال بیزنس‌تایمز انگلستان منتشر کرده است این سلاح‌های شیمیایی به احتمال زیاد از طریق مرکز موتحنا در 36 مایلی شمال‌غربی بغداد که به تصرف داعش درآمده است تامین شده‌اند. این مرکز تولیدکننده‌ی سلاح‌های شیمیایی بود که دولت صدام حسین از آن‌ها بهره می‌برد. اما وزارت امور خارجه آمریکا اظهار می‌دارد که در زمانی که آن مرکز به دست نیروهای آمریکایی افتاد هیچ سلاح شیمیایی در آنجا یافت نشد و از آن گذشته استفاده چنین موادی برای اهداف نظامی بسیار سخت است. ایالات متحده هشدار می‌دهد که این سلاح‌ها توسط نیروهای بشار اسد در اختیار داعش قرار گرفته است. همین سایت ادعا دارد که لپ‌تاپی از شبه‌نظامیان داعش به دست آمده است که در آن نقشه‌های حملات تروریستی توسط سلاح‌های شیمیایی یافت می‌شود.
33
این خبر را باهوز باران از رزمندگان یگان‌های مدافع خلق(YPG) که در کوبانی‌ست به بس‌نیوز گزارش داده که شاهد این حمله‌ی شیمیایی داعش بوده است و عکس‌هایی را در این رابطه منتشر کرده است. این در حالی‌ست که در مقابل نیروهای کرد توانسته‌اند ٢٠تروریست داعش را کشته و 30 نفر از آن‌ها را زنده اسیر کنند. گزارشاتی از تویتر خبرنگاران حاضر در کوبانی حاکی از آن است که داعش عملیات انتحاری جدیدی را امروز چهار یا پنج بار در مناطق جدید در کوبانی آغاز کرده‌اند که البته بی‌نتیجه بوده است، در این نوع عملیات آن‌ها اتومبیل‌هایی را مجهز به بمب کرده و به داخل محدوده‌ی رزمندگان کوبانی فرستاده‌اند، این روشی بوده که پیش‌تر این گروه در بازارها و مناطق مذهبی  عراق تجربه کرده بود.
جان‌کری:«سرنوشت کوبانی کلید استراتژی آمریکا در نبرد با داعش نیست»
وزیر امور خارجه آمریکا در تازه‌ترین موضع‌گیری خود شرایط کوبانی را یک تراژدی توصیف کرد اما تاکید کرد که «شکست حصر و نجات کوبانی نقشه‌ی جنگ نیروهای ائتلافی به رهبری آمریکا را “تعریف” نمی‌کند.»جان‌کری در سخنرانی‌اش در قاهره‌ی مصر اذعان داشت که آن‌ها از روز اول تخمین زده بودند که برای به نتیجه رسیدن در بازسازی ارتش عراق و مبارزه علیه داعش و رسیدن به یک ائتلاف کامل زمان نیاز دارند. کری اعلام داشت :« که اگر کوبانی سقوط کند و کنترل آن به دست داعش بیفتد گذرگاه بزرگی به دست این گروه تروریستی خواهد افتاد که آن‌ها را به مرزهای ترکیه هدایت خواهد کرد.» ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا روز یکشنبه سه حمله‌ی هوایی به مواضع داعش در کوبانی کرده است که بنا به تایید فرماندهی مرکزی آمریکا این سه حمله بی‌نتیجه بوده است.
keri
در واقع کری در صحبت‌هایش هدف اصلی حملات ائتلاف علیه داعش را در شکست آن در عراق توصیف کرد. این در حالی‌ست که امروز هم‌زمان با کوبانی نیروهای داعش در عراق به شهر القوش که سایت دویچه‌وله از آن به نام روستای مسیحی‌نشین آشوری یاد می‌کند حمله کردند و تا به این ساعت تنها گروهی که در آنجا مقاومت می‌کند نیروهای مسلح حزب زوعا بودند. مریما منصور رهبر گشت شب زوعا اعلام داشت:«تعداد نیروهای ما بسیار قلیل هستند. نیروهای پیشمرگه از تل‌ایسقف در دهوک نیروهای خود را به عقب کشانده‌اند.»
ترکیه استفاده از پایگاه‌های هوایی‌ این کشور را برای حمله‌ی هوایی به مواضع داعش تکذیب کرد
سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که:« ترکیه موافقت کرده است که به نیروهای آمریکا و موتلفین اجازه دهد تا از پایگاه‌های ترکیه که شامل قرارگاه‌های کلیدی در فاصله‌ی صدکیلومتری با مرز ترکیه هستند برای عملیات علیه داعش در سوریه و عراق استفاده کند.» او همچنین اضافه کرده است که : «آنکارا با تربیت نیروهای اپوزیسیون میانه‌رو سوریه در مرزهای ترکیه موافقت دارد» با این‌حال روز دوشنبه ترکیه اعلام کرد که چنین موافقتی نکرده است. قرار بود که تیم پنتاگون طی این هفته برای نهایی کردن این برنامه به ترکیه سفر کند اما مشخص نبود که این بیانیه‌ی ترکیه چه تاثیری بر این سفر خواهد گذاشت. این در حالی‌ست که مقامات ترکیه در هفته‌ی گذشته با یک مقام نظامی بازنشسته‌ی آمریکایی به نام ژنرال جان الن و یک مقام دولتی دیگر به نام برت مک‌گرک دیدارهایی داشتند. طبق آخرین آمار تعداد کشته‌شدگان معترضین کرد در ترکیه تا به امروز به 40نفر رسیده است.
11
خبر ایندیپندنت در پیشواز جشن هالووین
سایت انگلیسی ایندیپندنت در ظاهر همدردی با قربانیان کوبانی گزارشی را منتشر کرده است که در آن خشونتی در سطح فیلم‌های هالیوودی ترسناک برای جشن هالووین به تصویر کشیده می‌شود. این گزارش که با تیتر: “وحشت در کوبانی” اجساد سربریده رهاشده در خیابان‌ها و قربانیانی که چشمانشان از حدقه درآمده است، وحشی‌گری فاحش داعش منتشر شده است که در آن شرایط بد قربانیان کوبانی را با ادبیاتی دراماتیک به تصویر می‌کشد. در این گزارش که بیشتر به نقل از سایت دیلی‌میل آمده است آمار و ارقامی بیش‌تر از آن‌چه سایت‌های دیگر خبری طی چند روز گذشته منتشر کرده‌اند را ارائه نمی‌دهد. و تنها در آخرین پاراگراف‌ها از ترکیه و قولی مبنی بر این‌که پایگاه‌های هوایی خود را در اختیار نیروهای موتلفین قرار خواهد داد یاد کرده است، نوعی ادبیات که در نهایت آن به‌طور بسیار ضمنی و زیرکانه ترکیه و ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا را ناجیان این مردم از زامبی‌های داعش معرفی می‌کند، با تیتری زیرکانه و نتیجه‌ای زیرکانه‌تر! کوبانی برای غربی‌ها تبدیل به سوژه‌ی خوبی در جشن پیش‌روی آخر اکتبر دارد، جشنی که مردم ترسی را نمایشی جشن می‌گیرند، برای مردگان نمایشی. اما حقیقت کوبانی مرگ استراتژیک‌ترین نقطه برای قدرت‌های محلی و غربی‌ست، مرگ مقاومت و انسان‌های حقیقی‌ست. خلافت اسلامی شام و عراق از بغداد تا کوبانی، از نینوا تا کوبانی، از عراق تا کوبانی خط مرگ می‌کشد اما نه نیرویش به پایان می‌رسد و نه اسلحه‌هایش تمام می‌شود بلکه روز به روز به روش‌های کشتار جمعی متوسل می‌شود.
44
امروز در عراق آن را تمرین می‌کند و فردا در کوبانی آن را پیاده می‌کند. داعش تسلیحاتش را از کجا می‌آورد؟ عربستان و ترکیه؟ نزدیک به دو هفته پیش نوآم چامسکی در پاسخ به سی‌جی پلیخرونیو که پرسیده بود آیا به زودی سلاح‌های هسته‌ای به دست گروه‌های تروریستی می‌افتد، پاسخ پرسش امروز ما را داده بود، او در جواب گفت:«سلاح‌های هسته‌ای همین الان هم در دست گروه‌های تروریستی‌ست:تروریستی‌های دولتی و در راس آن‌ها ابالات متحده. این قابل‌باور است که سلاح‌های کشتارجمعی ممکن است همچنین به دست “تروریست‌های سفارشی” بیفتد که آن‌گاه خطرات فوق‌العاده بزرگی زندگی بشریت را تهدید خواهد کرد.»
و حالا گام بعدی داعش این گروه تروریستی سفارشی چه خواهد بود؟ حلبچه‌ای دیگر؟ انفالی دیگر؟ در سکوت جهانی دیگر؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر