شنبه، مهر ۱۹، ۱۳۹۳

حمایت ارومیه از کوبانی با برخورد و بازداشت امنیتی روبرو گردید+عکس



1393/07/19 - 2014-10-11 - 

حمایت ارومیه از کوبانی با برخورد و بازداشت امنیتی روبرو گردید+عکس

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، نیروهای یگان ویژه در ارومیه با حمله به تجمع ده‌ها شهروند کُرد در پارک "تخم‌مرغ"، راهپیمایی مسالمت‌آمیز آنان را برهم زدند.

در این درگیری، تجمع‌کنندگان با تهدید نیروهای امنیتی مبنی بر بازداشت و حبس مواجه شدند.

22575.jpg
شهرام کاظمیان با فشار و درخواست مادرش از بازداشت موقت آزاد گردیده است
یک منبع مطلع از تجمع اعتراضی روز پنج‌شنبه به خبرنگار کُردپا گفت: یکی از تظاهرکنندگان به هنگام آتش‌زدن پرچم ترکیه مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفت و دوربین شخصی این شهروند کُرد نیز توسط لباس شخصی‌ها ضبط شد.

شهرام کاظمیان، شهروند بازداشت‌شده سپس با فشار و درخواست مادرش از بازداشت موقت آزاد گردیده است.

منبع یادشده در ادامه از احضار این شهروند کُرد به اداره اطلاعات ارومیه خبر داد و تصریح کرد: شهرام کاظمیان پیشتر جهت اخذ مجوز تجمع به نهادهای امنیتی ارومیه مراجعه کرده بود اما بعد این مجوز ار سوی شورای تأمین استان آذربایجان‌غربی لغو شده بود.

نهادهای امنیتی به برگزارکننده‌ی تجمع پارک تخم‌مرغ ارومیه گفته‌اند که برای چنین تظاهراتی هرگز مجوز صادر نخواهند کرد و در صورت برگزاری آن، به شدت برخورد می‌شود.

فشار و تهدید اداره اطلاعات ارومیه به شهروندان کُرد حامی کوبانی از سوی یک مأموران امنیتی به نام "خلیل‌زاده" صورت می‌گیرد.

همچنین جوانان ارومیه شامگاه گذشته با حضور در شهرک اسلام‌آباد ارومیه تظاهرات اعتراضی علیه سیاست ترکیه در قبال شهر کوبانی برگزار کردند.

جوانان شعارهایی همچون "کوبانی تنها نیست"، "شهیدان زنده‌اند" سر داده‌اند.

به دنبال تجمع اعتراضی روز پنج‌شنبه و جمعه در ارومیه و شهرک‌های اطراف آن، گشت شبانه نیروهای انتظامی در محلات و مناطق کُردنشین ارومیه به شدت افزایش یافته و منابع محلی تأیید کردند که با هرگونه تجمع گروهی جوانان برخورد شدید می‌شود.

22583.jpg در ادامه موج اعتراضات و راهپیمایی حمایت از مقاومت کوبانی در برابر شبه‌نظامیان دولت اسلامی، دانشجویان ارومیه‌ای درصدد برگزاری تجمع مشابهی بودند که با مخالفت شدید حراست و اداره اطلاعات این شهر مواجه شده است.

یکی از دانشجویان دانشگاه ارومیه(پردیس نازلو) طی تماسی تلفنی به آژانس کُردپا گفت: ما دانشجویان دانشگاه ارومیه و دانشگاه آزاد اسلامی در صدد اعتصاب حمایتی از کوبانی بودیم که حراست دانشگاه مانع از برگزاری آن شد.

به گفته‌ی این دانشجوی کُرد، بیش از ٣٠ دانشجو توسط اداره اطلاعات ارومیه احضار و از همه آنان تعهد کتبی اخذ شده که برای اعتصاب گروهی هیچ تلاشی نکنید.

مخالفت شدید نهادهای حکومتی در ارومیه با راهپیمایی حمایت از کوبانی در حالی است که مقامات همین دولت در بسیاری از شهرهای کُردستان با فراخوان رسمی، مردم را به خیابان‌ها و برپایی تظاهرات تشویق می‌کنند.

22582.jpg زندانیان سیاسی زندان مرکزی ارومیه نیز با صدور بیانیه‌یی حمایت خود از مقاومت کوبانی را اعلام کردند.

در این بیانیه که به امضای ١٥ زندان سیاسی کُرد رسیده، آمده است: "در این برهه حساس و تاریخ‌ساز همبستگی و هم‌ذات‌پنداری با مقاومت مردمی در کوبانی وظیفه انسانی و ملی هر کُردستانی و هر آزادیخواه و انسان‌دوستی است".

عثمان مصطفی‌پور، عرفات اصغری، عبدالله بیسلنون، علی احمدسلیمان، مصطفی علی‌احمد، یوسف کاکه‌ممی، علیرضا رسولی، احمدتموئی، سیروان نژاوی، ابراهیم عیسی‌پور، خضررسول مروت، امیر ملادوست، فیروز زارع ، کیوان اسماعیلی و محمد عبداللهی از امضاء کنندگان نامه هستند.

یک فعال سیاسی کُرد ساکن ارومیه درباره حمایت برخی از مقامات دولتی از تظاهرات و اعتصابات مردمی و مخالفت در دیگر شهرها، به شرط حفظ هویتش به آژانس کُردپا گفت: نهادهای سیاسی ـ امنیتی در برابر خروش مردمی کُردستان ایران در حمایت از یک شهر کُردنشین در سوریه قرار گرفتند و می‌بایستی به هر قیمت خود را حامی و بانی این تجمعات معرفی کنند تا از تحرکات اجتماعی مردم به سود اهداف سیاسی خود بهره‌برداری کنند.
22577.jpg
22580.jpg
22584.jpg
22581.jpg
22579.jpg
22578.jpg

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر