پنجشنبه، مهر ۲۴، ۱۳۹۳

اسمارت فن در ایران: از تاثیر مثبت تحریم‌ها بر تولید اپلیکیشن‌ها تا سود میلیونی کمپانی‌های ایرانی از فیلتر یوتیوب و فیسبوک


اپلیکیشن شبیه ساز سنتور

از زمانی که ایران تحت تحریم‌های شدید غرب و سازمان ملل قرار گرفت، بسیاری از مقامات ایرانی به خصوص در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد علی‌رغم معضلات فراوانی که تحریم‌ها برای این کشور ایجاد کرده بود، مدعی بودند تحریم ها باعث اتکا به نفس و قدرتمندتر شدن آنها می‌شود، تحریم هایی که تخمین زده شده اند روزانه صدها میلیون دلار ضرر مالی برای ایران به همراه دارند.
با اینکه این نظریه آنها بسیار دور از واقعیت به نظر می‌رسد اما حداقل در زمینه تهیه و تولید اپلیکیشن های اسمارت فون‌ها این اتفاق،گویا به واقع رخ داده است.
دانشجویان و برنامه‌نویسان و شرکت‌های کوچک برنامه‌نویسی که مشتری چندانی برای اپلیکیشن ساخت وطن نداشتند با به راه افتان تب همه‌گیر خرید اسمارت فون‌ها و همزمان شدن تحریم شرکت‌هایی مانند گوگل و اپل، فرصت یافتند تا در بازاری بدون رقیب وارد شوند و با آزمون و خطای فراوان بالاخره به تولید کننده‌هایی قابل قبول در دنیای اپلیکیشن، حداقل در سطح بازار تقاضای ایران بدل شوند.


این اپلیکیشن با حدود یک میلیون بار دانلود، جزء محبوبترین هاست، این اپلیکیشن درصورت تکان خوردن موبایل شما توسط شخص ثالث شروع به آژیر کشیدن و فیلم برداری از وی میکند
شرکت کننده

بسیاری از شرکت‌های داخلی پول کلانی خرج می‌کنند که فیلتر یوتیوب و فیسبوک ادامه داشته‌باشد

کاوه که خود یک برنامه نویس حرفه ای و شناخته شده در ایران است در این باره به ناظران می‌گوید:

آغاز موج تولید اپلیکیشن‌های موبایل در ایران زمانی آغاز شد که "گوگل پلی"ما را تحریم کامل کرد و حتی دیگر نمی‌شد اپلیکیشن‌های رایگان را دانلود کرد. بعد کم کم برخی سعی کردند در این زمینه دست به ابتکاراتی بزنند.
به طور مثال سایت "بازار"که مهترین سایت ارایه اپلیکیشن‌ها در ایران است راه افتاد.
آنها در ابتدا اپلیکیشن‌های خارجی را با دور زدن تحریم‌ها به ایرانی‌ها ارایه می‌دادند. نکته جالب آنکه، با اینکه آنها ما را تحریم کرده بودند سایت بازار اما قوانین کپی‌رایت را رعایت می‌کرد و فقط اپلیکیشن‌های رایگان را ارایه می‌داد.
 

این اپلیکیشن نقشه و موقعیت یابی است که به نوعی کار نقشه گوگل را انجام میدهد

کم‌کم دست اندرکاران این سایت و جوانان دیگر شروع به ارایه اپلیکیشن‌های ساده و رایگان ساخت خودشان کردند.
کم‌کم این اپلیکیشن‌ها پیشرفته‌تر شدند و با کیفت‌تر و حالا دیگر اپلیکیشن‌های پولی هم ارایه می‌دهند و بسیار پرمشتری هم شده‌اند در ایران.
اپلیکیشین‌هایی که الان یک میلیون بار دانلود شده‌اند دیگر پدیده عجیبی نیستند.
این اپلیکیشن‌ها هم از هر دست و شکلی هستند، از اپلی نقشه و موقعیت‌یابی تا اپلی‌های بسیار محبوب آگهی‌های کوچک برای خرید و فروش توسط افراد، اپلی‌های خبری، اپلی‌های عجیب و غریب دعا و طالع بینی تا بازی و سرگرمی و برنامه‌های قابل قبول حساب داری.
سطح فنی برنامه ها هم به سرعت درحال افزایش است.


این اپلیکیشن از محبوبترین هاست، که اجازه میدهد اجناس خود را مستقیم به فروش برسانید و یا هر جنسی را مستقیم از تولید کننده و یا صاحب آن خریداری کنید

من سفارشهای فراوانی برای ساخت اپلی و نرم‌افزار طی سال‌های اخیر داشتم که اگر تحریم‌ها نبودند مسلما صاحب‌کار، نسخه خارجی آن را می‌خرید شاید ارزانتر از چیزی که من به او فروختم هم می‌توانست بخرد.
من هم مثل همه این کار را در ابتدا درست بلد نبودم، اما اینقدر خودمان را به در و دیوار زدیم تا بالاخره درست شد، تا بالاخره کار کرد، تا بالاخره همانی شد که سفارش دهنده‌ها، می‌خواستند.
نشانه استقبال خوب مردم از این اپلی‌ها هم اینکه الان مدتی است گوگل بخشی از تحریم‌ها را برداشته اما این اپلی‌های ایرانی همچنان بسیار پرمشتری هستند چرا که غالبا این اپلی‌ها با سرعت بهتری در ایران کار می‌کنند چرا که سرورشان در ایران است.

اپلیکیشنی که به نوعی کار کتاب آشپزی را با استفاده از المان های مولتی مدیا انجام میدهد

فیلتر ماندن یوتیوب و فیسبوک سود کلانی به جیب "اینها"ریخته است
در واقع تحریم‌ها زمینه را برای پیشرفت در این بخش در ایران ایجاد کردند.
البته این تحریم ها برخی را نیز در این بخش به خاک سیاه نشاندند افرادی که غالبا هم جوانان معمولی بودند که داشتند کم کم سعی میکردند روی پای خودشان بیایستند. سالهای گذشته، شرکت های کوچکی کم کم داشتند راه می‌افتادند که سفارش ساخت برنامه از کمپانی‌های کوچک خارجی می‌گرفتند. با نرخ ارز در ایران، محصول نهایی که این شرکت‌های کوچک ایرانی می‌ساختند حتی از کمپانی‌های چینی و هندی هم برای مشتری خارجی ارزان‌تر تمام میشد و برای شرکت‌های ایرانی هم سود داشت.
اما تحریم‌ها این شرکت های تولید نرم‌افزارهای کوچک که در دنیا بسیار هم پرمشتری هستند را در ایران تعطیل کرد.
البته یک مسیله دیگر هم در این زمینه نقش ایفا کرد، آن هم فیلتر بود.
مثلا سایت یوتیوب و فیسبوک و توییتر در ایران فیلتر هستند و عده‌ای سعی کردند نمونه‌های داخلی آنها را ارایه کنند.
جانشین داخلی یوتیوب شد آپارات و کلوب هم مثلا قرار بود جای فیسبوک و توییتر را بگیرد که نتوانست.
اما مثلا آپارت بسیار موفق بوده است. نکته جالب هم این است که من خبر دارم مدیران و صاحبان این استارت آپ ها مثل آپارات و ... کلی هم پول خرج می‌کنند که یوتیوب، فیسبوک و توییتر همچنان فیلتر باقی بمانند چونکه فیلتر ماندن این سایت‌ها کلی سود مالی به جیب اینها ریخته است و در صورت رفع فیلتر کل منافع مالی این گروه‌ها از بین خواهد رفت.



البته این درمورد این کمپانی های بزرگ است. اما مثلا یک دانشجو و یا برنامه‌نویس معمولی مثلا اگر بتواند هر سه ماه یک اپلی بنویسند که حدود ده هزار نفر آن را دانلود کند میتواند مثلا حدود ده میلیون هر سه ماه درآمد داشته باشد که خیلی هم بد نیست، اقتصاد خیلی بزرگی نیست ولی بد هم نیست.
نکته جالب اینکه از حدود سه هفته پیش که آقای اژه‌ای از فیلتر کردن وایبر و واتس آپ صحبت کرد، سه شرکت بسیار بزرگ از جمله یکی از بزرگترین شرکت های ارایه خدمات اینترنتی ایران با من تماس گرفته اند و پیشنهاد ساخت یک اپلیکیشن مشابه وایبر را به من داده اند که خب متاسفانه ساختش در ایران خیلی ممکن نیست.
این افراد فکر میکردند که اپلی فقط همان برنامه ساده ای است که در گوشی‌ها وجود دارد به این نکته که اپلی‌ای مانند وایبر به چه سرور عظیمی نیاز دارد که بتواند این حجم از صدا و تصویر و عکس و متن را بین میلیون‌ها گوشی سریع جا به جا کند اساسا توجه نمیکنند.
اما به هر حال سرمایه‌گذاری عظیمی دارد در این زمینه در ایران صورت می‌گیرد.

و البته اپلیکیشن هایی با مضامین دعا و فال بسیار زیاد هستند

http://observers.france24.com/fa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر