چهارشنبه، مهر ۳۰، ۱۳۹۳

همسر رئیس جمهور افغانستان رو در روی بنیادگرایان افغانستان

ماهها برای دکتر عبدالله ( رییس اجرایی دولت فعلی) و اشرف غنی زی، فردی که اینک رییس جمهور افغانستان است، به طول انجامید تا دولت ملی را تشکیل داده و با توافق قدرت را تقسیم کنند، هرچند که هنوز جنجال و بگو مگوهای حاشیه ای ادامه دارد.

مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری، تقسیم قدرت و ایجاد دولت وحدت ملی که بایستی ۵ سالی دوام بیاورد جای پرسش دارد. تمامی این سوالها توسط ناظران و افغانها تحت بررسی و نگاه دقیق است. اما عموم مردم ناگهان خود را با سوالی مواجه دیده اند که آنها را غافلگیر کرده و آن درباره همسر رییس جمهور و حضور اجتماعی وی است.

در افغانستان صحبت از همسران و مادران و زنان فامیل یک تابو است. تا همین چند هفته پیش بزرگترین مشکل افغانستان محدود به جنگ با تروریسم، فساد اداری، اقتصاد ویران و بهداشت و امنیت بود. امروز کشور با یک شوک فرهنگی نیز مواجه شده است: خانم رولا غنی زی،همسر میانسال رییس جمهور افغانستان، می خواهد که حضور اجتماعی داشته باشد.


برای کشوری که فعالیت اجتماعی یک زن بسیار محدود و در موارد بسیاری آنها با خشونت خانگی و جنسی روبرو هستند و جامعه ای که مردسالار است، داشتن یک زندگی اجتماعی نه تنها آسان نیست بلکه توسط بخش بزرگی از جامعه پسندیده و قابل قبول هم نیست.

زندگی همسر حامد کرزی رییس جمهور پیشین بسیار متفاوت بود. زینت کرزی که تا قبل از ریاست جمهوری همسرش به عنوان ماما در پاکستان فعالیت می کرد به ناگاه تغییر کرده و بسیار محدود شد. او کاملا از چشم عموم ناپدید گردید و در مصاحبه ای کم سابقه با بخش فارسی تلویزیون بی بی سی به شرط نشان داده نشدن تصویرش با آن موافقت کرد.

اینک افغانستان رییس جمهوری دارد که بیشتر عمر خود را در غرب گذرانده و در بانک جهانی کار کرده است و دنیای خارج از افغانستان را خوب می شناسد. هنگامی که اشرف غنی مراسم تحلیف را به جا می آورد، برای همسرش نام مستعاری انتخاب کرد و او را بی بی گل خطاب کرد. وقتی که وی از همسرش گفت، پچ پچ، در گوشی و زمزمه کردن سالن تحلیف را پوشاند. آنها نمی توانستند باور کنند که درست شنیده اند.

تندروها و محافظه گرایان از هم اکنون به رولا غنی برچسب کافر زده و مقابلش صف کشیده اند. محافظه کاران می گویند که رولا غنی هرگز در جمع عموم به اسلام آوردن خود اعتراف نکرده و او را مسیحی می دانند که تنها یک مبشر تبلیغاتی مسیحی است و نه یک فعال حقوق انسانی و بشری. هرچه که آنها بگویند و یا انجام دهند، حتما بعضی از زنان در افغانستان احساس آزادی عمل بیشتری خواهند کرد وقتی که ببینند که همسر رییس جمهور آنها را حمایت می کند.

شاید کشورهای همسایه نظیر ایران نیز چندان از حضور اجتماعی رولا غنی خشنود نباشند. در مقابل دوربین در مصاحبه ای با شبکه بی بی سی، رولا غنی گذاشت تا روسری اش به روی شانه بلغزد و پس از آن با خونسردی تمام آن را جابجا کرد در حالی که به آرامی فارسی را با لهجه سلیس دری صحبت می کرد و از قدرتند کردن زنان افغانستان سخن می گفت.

این چنین تغییری و اصلاحی در افغانستان، خوشایند همسایگانی نظیر ایران و پاکستان نیست.

یک کارشناس سیاسی ایرانی ماهها پیش هنگام انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به من گفته بود که انتخاب شدن دکتر عبدالله عبدالله می تواند تاثیر بسیار چشمگیری در کشورهای همسایه بخصوص ایران داشته باشد. وی دکتر عبدالله را فردی توصیف کرد که غربگرا است و فکر بازی دارد و می تواند چالشی برای دولتمردان حکومت اسلامی ایران محسوب شود.

ایران به طور مشخص از هیچکدام از کاندیدهای ریاست جمهوری افغانستان حمایت نکرد و ادعا کرد که کاملا بی طرف است اما من اعتقاد دارم که مخفیانه آنها مخالف دکتر عبدالله بودند چرا که او وعده قاطع امضای توافقنامه امنیتی با آمریکا را در صورت پیروزی در انتخابات داده بود. اشرف غنی نیز چنین وعده ای را داده بود اما ایرانی ها باور نداشتند که وی به آسانی و به سرعت در اولین روز کاری خود به عنوان رییس جمهور این پیمان نامه امنیتی را امضا کند.

نه تنها ایران از امضای این توافقنامه امنیتی بسیار ناخشنود شده و آن را خیانتی به خود دانست، اینک محافظه کاران شوک زده می بینند که همسر رییس جمهور در صدر اخبار قرار گرفته است.

شاید به زودی، اشرف غنی نه با طالبان بلکه با اصولگرایانی باید مواجه شود که طاقت دیدن همسرش را ندارند.

درحالی که جار و جنجال های اعتبار داشتن ریاست جمهوری وی هنوز سوالی است فراموش نشده، اگر او جرات آن را داشته باشد که تغییراتی را که ضروری است به افغانستان بیاورد، موفقیت بسیاری کسب خواهد کرد. مبارزه با بنیادگرایی و جهل ضرورتی به مراتب مهمتر از جنگ با تروریست ها است.
منبع: العربیه انگلیسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر