چهارشنبه، مهر ۲۳، ۱۳۹۳

تحولات منطقه و عراق - تشديد جنگ در كوباني


تاریخ ایجاد در 23 مهر 1393
به گزارش الجزيره هواپيماهاي ائتلاف بين المللي به بمباران مواضع داعش در غرب كوباني شدت بخشيدند.
مركز فرماندهي ارتش آمريكا اعلام كرد، هواپيماهاي نظامي آمريكايي و سعودي طي چهار پرواز، جنوب غرب كوباني را هدف قرار دادند سه حمله هوايي ديگر، مواضع داعش در شمال شرق كوباني را هدف قرار داد كه شامل دو ساختمان تحت كنترل آنها بود
به دنبال حملات هوايي ائتلاف بين المللي عليه مواضع داعش در غرب كوباني، يگانهاي حمايت از مردم كرد در اين شهر اعلام كردند تپه استراتژيك شعير shair را در غرب كوباني  به كنترل خود درآورده اند
از سوي ديگر داعش اعلام كرد همچنان مواضع خود را در مركز و جنوب اين شهر حفظ كرده اند.و تلاش مي كنند به سمت شمال كوباني  پيشروي كنند.
نبردها در اطراف معبر مرشد بينار ادامه دارد، و اين معبر همچنان در دست يگانهاي حمايت از مردم كرد است.

رؤساي جمهور آمريكا و فرانسه طي يك تماس تلفني، بار ديگر بر ضرورت افزايش حمايت از اپوزيسيون سوريه تأكيد كردند.
بنا به اطلاعية صادر شده از سوي كاخ اليزه، رؤساي جمهور آمريكا و فرانسه بر عزم خود در نبرد عليه داعش در چارچوب ائتلاف بين‌المللي تأكيد كردند. آنها تمايل مشتركشان را براي تقويت پشتيباني بين‌المللي از اپوزيسيون مدرة سوريه اعلام نمودند. آنها هم‌چنين بر تعهدشان براي حمايت از مقام‌هاي جديد عراق و نيروهاي درگير در خط مقدم عليه داعش تأكيد كردند.
كاخ سفيد نيز طي بيانيه‌يي گفت، باراك اوباما از فرانسوا اولاند به‌خاطر كمك قابل توجه فرانسه به تلاش‌هاي ائتلاف براي حمله به داعش در عراق و آموزش نيروهاي امنيتي عراق تشكر كرد.
سايت كاخ سفيد

فرانسوا اولاند همة كشورهاي دخيل از جمله فراتر از ائتلاف بين‌المللي را فراخواند تا «همة امكانات ضروري» را در اختيار اپوزيسيون مدرة سوريه قرار بدهند تا بتواند عليه پيشروي داعش به‌خصوص در كوباني، مقابله كند.
وي طي سخناني در انستيتوي جهان عرب، گفت: «من همة كشورهاي دخيل، فراتر از ائتلاف را فرا مي‌خوانم تا به اين اپوزيسيون، حمايتي را كه از ما انتظار دارد ارائه كنند؛ يعني امكاناتي براي دفاع از خودش عليه تروريسم».
اولاند تاكيد كرد: «همة جامعة بين‌المللي بايد از اپوزيسيون سوريه حمايت كند. اين امروز در سوريه، تنها راه ممكن براي صلح و دموكراسي است...
در همين حال وزراي خارجة فرانسه و آمريكا طي ديداري در پاريس، دربارة وضعيت عراق و سوريه و موقعيت ائتلاف بين‌المللي بحث و گفتگو كردند.
سايت اليزه

باراك اوباما رئيس‌جمهور آمريكا به‌همراه فرماندهان نظامي اين كشور و مقام‌هاي دفاعي بيش از 20 كشور عضو ائتلاف بين‌المللي اجلاسي را در واشينگتن براي بحث بر سر استراتژي نظامي و تقويت كارزار مقابله با داعش برگزار مي كند.
در اين اجلاس نمايندگان كشورهاي عربي عضو ائتلاف از جمله عربستان و امارات، و هم‌چنين كشورهايي مثل فرانسه و انگلستان و نيز تركيه شركت خواهند كرد.
مقام‌هاي دولت آمريكا گفتند، اين ديدار روي استراتژي نظامي و شيوه‌هاي تقويت كارزار براي مقابله با داعش متمركز است.
چاك هيگل وزير دفاع آمريكا گفت، اين اجلاس تلاش مهمي براي هماهنگي‌هاي بيشتر و سازمان‌دهي نبرد جهاني عليه داعش است.
آسوشيتدپرس

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، وزير خارجة انگلستان در سفر خود به عراق هشدار داد كه حملات هوايي براي شكست‌دادن داعش كافي نخواهد بود؛ نيروهاي امنيتي عراق بايد كار سنگيني را بر روي زمين به‌پيش ببرند.
فيليپ هاموند در سفر به بغداد با مقام‌هاي مختلف از جمله با نخست‌وزير عراق ديدار و گفتگو كرد. وي هم‌چنين در منطقة كردستان با مسعود بارزاني رئيس اقليم كردستان ديدار نمود.
وزير خارجة انگلستان طي سخناني ضمن برشمردن كمك‌هاي نظامي كشورش به نيروهاي عراقي و كردي، بر تكميل دولت فراگير در عراق تاكيد كرد و گفت: «تشكيل يك دولت جديد در عراق يك گام ضروري براي پاسخ به چالش‌هاي جدي امنيتي، سياسي و انساني اين كشور است. حياتي است كه همة جوامع براي غلبه بر اين چالش‌ها با هم كار كنند. در اين راستا، مهم است كه وزراي كشور و دفاع سريعاً منصوب شوند و وزراي كرد هم مواضع خود را در بغداد داشته باشند».
فيليپ هاموند هم‌چنين در مصاحبه با رويتر گفت، پيوستن انگلستان به آمريكا در حمله به داعش در سوريه را منتفي نمي‌داند، اما انتظار ندارد در آيندة نزديك چنين درخواستي بشود.
آسايت دولت انگلستان

سعود الفيصل وزير خارجه عربستان سعودي، نيروهاي رژيم ايران در خاك سوريه حضور دارند و برعليه مردم سوريه مي جنگند و مي توان آنها را نيروهاي  اشغالگر ناميد و رژيم ايران همين نقش را در يمن و عراق و ساير مناطق دارد. سعود الفيصل تاكيد كرد رژيم ايران جزيي از مشكل است نه راه حل
وزيرخارجه عربستان در يك كنفرانس مطبوعاتي مشترك با فرانك والتر اشتاين ماير وزير خارجه آلمان در جده  گفت: در بسياري از مناقشه‌ها، رژيم ايران نه به‌عنوان بخشي از راه‌حل بلكه بخشي از مشكل است. اگر رژيم ايران ميخواهد به حل مسأله سوريه كمك كند بايد نيروهاي خود را از سوريه و همچنين از نقاط ديگر از جمله يمن وعراق خارج كند.
سعود الفيصل همچنين در رابطه با رژيم اسد تاكيد كرد :اسد مشروعيت خود را از دست داده و قابل اعتماد نيست و نمي تواند جزئي از راه حل باشد ،.رژيم سوريه بي پروا دست به كشتار مردم سوريه مي زند بايد از مردم سوريه در مقابل حملات مرگبار ارتش نظاميان اسد حفاظت كرد.
وزير خارجه آلمان نيز در اين كنفرانس مطبوعاتي گفت: حملات نظامي عليه داعش ضروري است ولي كافي نيست و بايد راههاي تضمين كننده اي براي ايجاد يك استراتژي سياسي همراه با عمليات نظامي در پيش گرفت.
سايت اليوم عربستان

رايان كراكر، سفير سابق آمريكا در افغانستان و عراق به تلويزيون سي.ان.ان گفت: از ابتدا روشن بود كه نمي‌توان از هوا عليه داعش پيروز شد.
كراكر در عين حال در مورد نبردها در كوباني گفت: نبايد آن را بيش از حد استراتژيكي كنيم. اين يك موضوع استراتژيكي نيست.
تلويزيون سي ان ان

حيدر العبادي 150 تن از افسران عاليرتبه را بركنار كرد. خبرگزاري نيناي عراق در اين باره نوشت:  نخست وزير و فرمانده كل نيروهاي مسلح در دومين اقدام  براي سازمان دادن ارتش بر اساس پايه هاي درست و به دور از رشد بادكنكي بعد از انحلال دفتر فرمانده كل؛ 150 افسر عاليرتيه را از كار بركنار كرد. از جمله افسراني كه بركنار شدهاند سپهبد قاسم عطا سخنگوي  فرمانده كل نيروهاي مسلح، سپهبد محمد العسگري سخنگوي وزارت دفاع، زهير الغرباوي جانشين رئيس ارگان اطلاعات و تعداد ديگري از فرماندهان نظامي هستند.
خبرگزاري كل العراق  به نقل از يك منبع نزديك به نخست وزير فاش كرد حيدر العبادي طرحي براي كنترل فعاليت وزيران و ارائه گزارشي از فعاليت هايشان در اين مدت  تهيه كرده است. اين منبع  گفت: ”ميراث سنگيني از هرج‌ومرج اداري و فساد وجود دارد و ضروري است كه طرحهاي جديدي براي حل‌وفصل آن شروع شود.
خبرگزاري كل العراق

دكتر اياد علاوي معاون رئيس جمهور عراق  با استوارت جونز  سفير آمريكا در عراق  ديدار كرد. در جريان اين ديدار آخرين تحولات خطير امنيتي كه در عراق در جريان است و راههاي به نتيجه رسيدن اقدامات آشتي ملي واقعي، همكاري همه جريانهاي سياسي و ايجاد زمينه اي  براي اجراي شراكت ملي واقعي  مورد بحث قرار گرفت.
سايت ائتلاف الوطنيه

تلويزيون الجزيره گزارش داد جنايات مالكي در ساليان گذشته به سطح جنايات جنگي مي رسد كه بايد محاكمه شود كارشناسان سياسي اظهار كردند. امروز محاكمه مالكي ضروري شده است چرا كه اوست كه مسبب اوضاع فعلي عراق است.
رحيم العكيلي رئيس سابق هيأت سالم سازي عراق اقدامات مالكي از قبيل سركوب اعتراضات مردمي در مناطق سني، فساد و دزدي اموال ، به كنترل درآوردن قضائيه و دادستاني را جنايات ضدانساني ناميد و خواستار محاكمه مالكي شد.
غانم العابد سياستمدار مستقل عراق نيز گفت: مالكي به ميزان صد ميليارد دلار از وزارت كشور و دفاع دزديد و سه ميليارد از درآمد نفت را نيز بدون برگه رسمي دزديد. محاكمه مالكي بابت 8سال كه هيچ حساب و كتاب رسمي در اقداماتش حاكم نبود ضروري است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر