سه سال پیش "داعش"، گروه کوچکی متشکل از ده ها گرگ بود، اما امروز گله ای سی هزار نفری است، و دلیل گسترش آنها کوچک انگاشتن خطر این گروه تکفیری-انتحاری بوده، که شعارهای جذابی از قبیل مبارزه با رژیم سوری قاتل هزاران غیر نظامی را سر می دهد. بدینگونه گفتمان سیاسی "داعش" بعد انسانی، اخلاقی و دینی به خود گرفته تا همه مسلمانان جهان را قانع کند.
اگر مقامات آمریکایی این مقدمه ساده را درک کنند، به راه حلی برای برون رفت از وضعیت خطرناک در عراق و سوریه دست خواهند یافت. ولی اگر به ناآگاهی خود همچنان ادامه دهند، علیرغم آتشباری سنگین سلاح هایشان و اقدامات نظامی مشترک با متحدانشان، این نبرد را به سادگی نخواهند برد.


واشینگتن در حال حاضر با ایجاد یک منطقه حفاظت شده برای اسکان میلیون ها پناهندگان سوری که از ستم رژیم آن کشور گریخته اند در مناطق مرزی و یا درون این کشور مخالف است . در نتیجه این تصمیم اشتباه میلیون ها سوری ناامید توسط "داعش" و"النصره" شکار می شوند زیرا این دو گروه به آنان وعده شکست دادن رژیم اسد و رفتن به بهشت را می دهند.

بدین سان "داعش" به سادگی از میان هزاران سوری که از دست رژیم خود گریخته اند یارگیری می کند. این افراد قانع شده اند که هدف ائتلاف نظامی غرب حمله به "داعش" است و نه حمایت از آنها، در حالیکه از نظر آنها "داعش" تنها چند هزار نفر را کشته اما رژیم اسد بیش از 250 هزار نفر را کشته است. اگر تندروان بتوانند پناهندگان را در صفوف خود بسیج کنند، در آن صورت هیچ نیرویی در جهان توانایی پیروزی بر داعش را نخواهد داشت.

دولت آمریکا باید درک کند که "داعش" بازده هرج و مرج، خلأ قدرت و ضعف دولت مرکزی در دمشق است و نیز بداند که نابودی تندروی و تروریسم در چارچوب یک طرح سیاسی فراگیر، نه تنها مسیحیان با جمعیت یک درصدی و علویان ده درصدی بلکه اکثریت مردم سوریه را راضی خواهد کرد. بدون یک طرح سیاسی که الآن باید مطرح شود اوضاع رو به وخامت بیشتر نهاده و گروه های تروریستی بیش از پیش از شرایط سوء استفاده کرده تا بر تعداد و محبوبیت خود بیفزایند. از سوی دیگر افکار عمومی هم بر ضد ائتلاف بین المللی خواهد شد و میلیون ها نفر از ملت سوریه و صدها میلیون مسلمان در جهان هوادار آنها (تروریست ها و تندروها) خواهند شد.

تلاش برای جلب رضایت ایران

اشتباه دیگر کاخ سفید تلاش برای جلب رضایت ایران است. این تلاش از طریق فراخواندن این کشور به همکاری علیه "داعش" در سوریه و عراق صورت می گیرد. ایران، کشوری که یک رژیم تندرو شیعی در آن حاکم است و هیچ تاثیری بر سنی ها ندارد چگونه می تواند به ائتلاف بین المللی کمک کند؟ رژیم تهران چه کاری بیش از آنچه در دو سال گذشته مرتکب شده می تواند انجام دهد؟ این رژیم با تمام توان از همپیمان خود نوری المالکی حمایت کرد، اما ناکام مانده و باعث سقوط الانبار و پنج استان دیگر عراق از جمله موصل دومین شهر بزرگ این کشور به دست "داعش" شد.

رژیم ایران با اینکه نیروهای سپاه پاسداران و هزار شبه نظامی اش در برای دفاع از اسد سوریه جنگیدند شکست خورد و دوسوم سوریه از کنترل رژیم بشار اسد خارج شد! حال ایرانی که در عراق و سوریه ناکام مانده چگونه می تواند به ائتلاف کمک کند؟

واشینگتن باید دست از شک و دو دلی برداشته، تکرار اشتباهات سنگین را متوقف کند. جنگ علیه تروریسم بسیار پر اهمیت تر از جنگ علیه "القاعده" است زیرا امروزه تنها شمار جنگ آوران "داعش" دو برابر جنگ آوران "القاعده" در اوج قدرتش در ده سال پیش است. نباید فراموش کرد که در بر خلاف پیش بینی کارشناسان، در صورت عدم ایجاد نظام های مرکزی پا برجا در سوریه و عراق به تعداد نیروهای "داعش" در ماه های نه چندان دور آینده افزوده خواهد شد.

می توانیم به آمریکایی ها بگوییم با کمک رژیم ایران و به تنهایی به جنگ "داعش" و "النصره" بروید و ما به تماشای شما خواهیم نشست. اما از پیش می دانیم که نتیجه چنین جنگی شکست سخت و و حشتناکی خواهد بود، جنگی که منطقه را غرق هرج و مرج، ویرانی و تروریسم خواهد کرد.