پنجشنبه، آبان ۰۱، ۱۳۹۳

واكنش هنرمندان به جنايت اسيدپاشي

پنج شنبه, 01 آبان 1393 12:40
درباره اسيدپاشي - هنرمندان
كانون حمايت از خانواده جان باختگان و بازداشتي ها 30 مهر 93 : درحالي‌كه تحقيقات در مورد جنايت اسيدپاشي به زنان در اصفهان ادامه دارد، برخي هنرمندان و سينماگران از طيف‌هاي مختلف فكري و فرهنگي، به اين ماجرا واكنش نشان داده‌اند؛ يكي از اينها كيانوش عياري است كه فيلم «‌خانه پدري» او، چند سالي مي‌شود به‌خاطر آنچه كه ”اشاعه خشونت و سياه‌نمايي در جامعه”  ناميده شده است توقيف مي باشد.

طي يكي دو روز گذشته و با روشن‌تر شدن ابعاد اسيدپاشي به برخي دختران و زنان در اصفهان كه در برخي گزارشها با مسأله موسوم به «‌بدحجابي» مرتبط دانسته شده، تعدادي از هنرمندان سينما مانند اصغر فرهادي، كيانوش عياري، تهمينه ميلاني و انسيه شاه‌حسيني به‌شدت از اين مسأله انتقاد كرده و در مورد آن صحبت كرده‌اند.
در اين ميان، اظهارت كيانوش عياري، كارگردان فيلم‌هايي چون «‌بودن يا نبودن»، «‌آباداني‌ها» و «‌شبح كژدم» كه ساخته آخر او، «‌خانه پدري» چند سالي است به‌دليل آن‌چه سياه‌نمايي ناميده مي‌شود، توقيف شده، جالب توجه است.
فيلم «‌خانه پدري» به‌خاطر وجود صحنه قتل يك دختر توسط پدرش به بهانه مسائل ناموسي و دفن او در زيرزمين خانه، چند سالي است كه نتوانسته مجوز اكران عمومي پيدا كند.
كيانوش عياري دراين‌باره گفته است: «‌اگر خشونت ابتدايي فيلم من اين‌قدر آزاردهنده است، اسم اين اسيدپاشي را كه به نوعي يك اقدام تروريستي است، چه بايد گذاشت؟»
اين كارگردان سينما با بيان اين‌‌كه برخي مي‌گويند فيلم «‌خانه پدري» نبايد به‌دليل وجود صحنه خشن قتل نمايش داده شود، اين سؤال را مطرح كرده كه آيا اخبار مرتبط با اين اسيدپاشي‌ها و جنايتهاي ناموسي را هم نبايد رسانه‌يي كرد؟
عياري در ادامه اين گفت‌وگو اعلام كرده است: «‌در ايران عده‌يي هستند كه ساده‌لوحانه مي‌گويند چنين فضايي در جامعه وجود ندارد و فيلمي مثل خانه پدري زن‌سالارانه است و نبايد نمايش داده شود. از طرف ديگر عده‌يي هم هستند كه باور دارند، اتفاقاً در ايران چنين فضايي وجود دارد، اما لزومي به علني كردن و مطرح كردن آن نيست و ظاهراً تصميم‌گيرندگان ما هم از همين نوع دوم هستند».
فيلم «‌خانه پدري» ساخته كيانوش عياري، محصول سال ۱۳۸۹ است و سال گذشته پس از چند سال توقيف، چند نمايش محدود در جشنواره فجر داشت؛ اين اثر هم مثل چند فيلم ديگر، براي اكران عمومي با مشكل مواجه است.

اما در رابطه با ماجراي اسيدپاشي در اصفهان، اصغر فرهادي كارگردان اسكاري سينماي ايران هم با انتشار نامه‌يي خطاب به جامعه پزشكي، به اين مسأله واكنش نشان داده است.
فرهادي در نامه‌اش آورده است: «‌از جامعه پزشكي ايران، متخصصان در داخل و خارج از كشور خواهشمندم از هر طريق ممكن همه همت و توان خود را در اين لحظات سخت، براي كمك به بانوان آسيب‌ديده فاجعه غيرقابل باور اين روزهاي شهر غم‌آلود اصفهان، به‌كار بندند».

تهمينه ميلاني هم از جمله سينماگراني است كه نسبت به اين موضوع بي‌تفاوت نبوده و در مورد آن اظهارنظر كرده است. ميلاني با انتقاد از مقامات جمهوري اسلامي گفته است: «‌مسئولان بايد هرچه سريع‌تر نسبت به اين اتفاق واكنش نشان دهند، در حالي كه من هنوز چيزي از آنها نديده‌ام».
سازنده فيلم‌هاي «‌دو زن» و «‌نيمه پنهان» با تأكيد بر اين‌كه عاملان اين وقايع بايد مجازات شوند، اعلام كرده است: «‌تصور مي‌كنم جامعه انتظار دارد بعد از اين فجايع عمدي، نمايندگان مجلس و مسئولان مملكت واكنش فوري نشان دهند و در اين‌باره سكوت نكنند. خوب است آنها فقط يك لحظه فكر كنند اين دختراني كه اسيد به‌صورت‌شان پاشيده شده فرزند خود آنها بوده‌اند».

اما انسيه شاه‌حسيني هم با اشاره به اين‌كه اين اقدامات را در ادامه كودك‌كشي در غزه و كشتار بي‌رحمانه داعش مي‌داند، گفته است كه اين اسيدپاشي براي آدم‌هايي اتفاق مي‌افتد كه هيچ قدرت دفاعي از خود ندارند و به اعتقاد او، اين كار از هر جرمي سنگين‌تر، كثيف‌تر و شنيع‌تر است.

از سوي ديگر نيوشا ضيغمي، بازيگر سينماي ايران هم با ارسال يادداشتي درباره اين حوداث ابراز انزجار كرده است. در قمستي از يادداشت او چنين مي آيد : «نگرانم از اتفاقي كه مدتي پيش در گوشه‌يي از... ايران به وقوع پيوسته. اقدامي كه رنگ و بوي داعشي دارد و براي همه ما زنگ خطري بزرگ به حساب مي‌آيد. زنان و دختران نجيب اصفهاني اين روزها براي راه رفتن در خيابان‌هاي شهر خود با ترس و وحشت دست و پنجه نرم مي‌كنند. ترس از اين‌كه هر لحظه صداي ترمز موتور سيكلت را در كنار گوششان حس كنند و بعد از آن صورت خود را آغشته به اسيد ببينند…».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر