دوشنبه، مهر ۱۴، ۱۳۹۳

یو اس بی، ساده و خطرناک


دوشنبه, اکتبر 6, 2014
تواناتک: یو اس بی‌ امروزه‌‌ همان نقش فلاپی دیسک‌های دو دهه پیش را دارند. بسیاری از افراد از آن‌ها استفاده می‌کنند و بنا بر این اصل و ویژگی‌هایی که یو اس بی‌ها دارند، مورد سوء استفاده واقع می‌شوند.

اخیرا موضوعی به نام «BadUSB» دامنگیر استفاده کنندگان یو اس بی‌ شده و می‌تواند منشاء مشکلات فراوانی شود. ابتدا باید بدانید «بد یو اس بی» چیست؟
«بد یو اس بی» یک بدافزار نیست که از جایی دانلود شود و سیستم شما را دچار مشکل کند. همانطور که از نام آن پیدا است، «بد یو اس بی» یک درایو یو اس بی‌ نامناسب است که برای وصل شدن به کامپیوتر با اهداف خاص از آن استفاده می‌شود و چهره‌ای کاملا معمولی دارد. به محض اتصال آن به سیستم شما، می‌تواند دستورات و فایل‌هایی را روی سیستم شما اجرا کرده و به طور کلی شما را در معرض خطر قرار دهد.
چه باید کرد؟
هرچند ساخت چنین یو اس بی‌هایی به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست اما تقریبا محال است شما نیز تفاوت آن‌ها را تشخیص دهید و کاری هم از نرم افزارهای استاندارد امنیت سیستم شما ساخته نیست. تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که یک سیستم که با برنامه ضد بدافزار مناسب محافظت می‌شود، در برابر نصب هرگونه بدافزار مقاومت خواهد کرد.
بنابراین توصیه‌هایی کلی را باید مد نظر قرار دهید:
  • فقط و فقط از یو اس بی‌هایی که از امنیت آن‌ها مطمئن هستید استفاده کنید.
  • یو اس بی‌های دست دوم را خریداری نکنید.
  • هرگز کامپیو‌تر یا موبایل خود را بدون قفل‌‌ رها نکنید.
ادمین‌های شرکت‌ها و مراکز آموزشی/ تجاری نیز می‌توانند دسترسی به پورت یو اس بی‌ را محدود کنند و از این طریق به امنیت شبکه زیر دست خود بیفزایند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر