سه‌شنبه، مهر ۲۹، ۱۳۹۳

راه افتادن جنگ نفتی با هدف فروپاشی رژیم ایران



سه شنبه، 29 مهر ماه 1393 = 21-10 2014

همکار پیشین صندوق بین‌المللی پول سقوط بهای نفت را حربه‌ای علیه رژیم ایران ارزیابی کرده و می‌گوید فشار نفت ارزان کمتر از تحریم‌ها نیست.

به گزارش رادیو آلمان، قیمت نفت در بازارهای جهانی از حدود ۴ ماه پیش کاهش یافته و این روند در هفته‌ها و روزهای گذشته شتاب بیشتری به خود گرفته است.
کارشناسان کاهش سرعت رشد اقتصادی در اروپا و چین، در کنار پیشرفت ایالات متحده در استفاده از تکنولوژی‌های جدید در استخراج نفت شیل، و مهم‌تر از آن افزایش تولید نفت عربستان سعودی، عراق و لیبی را مهمترین علت‌های سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی می‌دانند.
توماس فریدمن، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر برجسته آمریکایی در یادداشتی که هفته گذشته (چهارشنبه، ۲۳ مهر) در نیویورک تایمز منتشر شد از راه افتادن یک جنگ نفتی خبر داده و هدف آن را ورشکسته کردن ایران و روسیه عنوان می‌کند.
به گزارش سایت "دیپلماسی ایرانی" فریدمن از یک اتحاد نفتی میان آمریکا و عربستان علیه ایران و روسیه خبر داده و تصریح می‌کند که به طور قاطع نمی‌توان گفت این اتحاد عمدی و آگاهانه یا تصادفی و به خاطر اشتراک منافع شکل گرفته است.
مطابق این تحلیل چنین اقدامی سابقه دارد و آمریکا و عربستان در سال ۱۹۸۵ نیز با کاهش شدید بهای نفت زمینه‌ی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی (سابق) را فراهم کرده‌اند.

ایران پرس نیوز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر