پنجشنبه، آبان ۰۱، ۱۳۹۳

حکایت هشتگی که ایرانیان آغاز کردند


شش سال پیش فعالین آنلاین ایرانی در شبکه اجتماعی توییتر با هشتگ (#)"انتخابات ایران" آغاز‌گر راهی بودند که حالا در سراسر جهان میلیون‌ها نفر آن را دنبال می‌کنند. هشت موضوع هشتگ‌گذاری شده در این گزارش تصویری:



" تا "دختران ما را پس دهید"

اطلاع‌رسانی فعالین آنلاین در شبکه اجتماعی توییتر را می‌توان بطور کلی به هشت دسته تقسیم کرد. ۱. اعتراض سیاسی، ۲. فمینیسم و مبارزه با آزار جنسی، ۳. راسیسم، ۴. انتقاد از مصرف‌گرایی و کالاها، ۵. خشونت پلیس، ۶. آدم‌ربایی، ۷. "حکومت اسلامی"، ۸. موارد اعتراضی گوناگون

هفده هشتگ سیاسی

رویدادهای کشورهای عربی آغازگر دومین هشتگ سیاسی بود که تحت عنوان (Arabspring#) از دسامبر سال ۲۰۱۰ رواج یافت. تا اکتبر سال ۲۰۱۴، هفده هشتک در زمینه موضوعات سیاسی در سراسر جهان اطلاع رسانی کرده‌اند.


همه هشتگ،های سیاسی

#IranElection #Arabspring #Arabellion #jan25 #London-Riots #Occupy- Wallstreet #PussyRiot #Muslim-Rage #OccuyGezi #Gezipark #DuranAdam، #Euromaidan# #Free-Palestine، #GazaUnder-Attack #Israel-UnderFire #JewsAnd-ArabsRefuse-ToBeEnemies، و آخرین هشتگ سیاسی از هنگ‌گنگ Umbrella-Revolution# (عکس: معترضین "انقلاب چتر" در هنگ‌کنگ)

هشتگ ضد راسیستی

با کشته شدن جوان ۱۷ ساله سیاه‌پوست آمریکایی نخستین هشتگ ضد راسیستی با عنوان Justice4-Trayvon # در ماه فوریه سال ۲۰۱۲ به اطلاع رسانی پرداخت. تا ماه آوریل سال ۲۰۱۴ تعداد این هشتگ‌ها با TheyGunnedMeDown # به هفت مورد رسید.


هشتگ‌های اعتراضی گوناگون

مدت کوتاهی پس از اعتراضات به نتایج انتخابات  در ایران در سال ۲۰۰۹ از یک هشتگ برای نشان دادن اعتراض دانشجویان در آلمان استفاده شد. در سال ۲۰۱۰ هم برای دومین‌بار در اعتراض به بمباران مناطق مسکونی توسط پهپادهای آمریکایی در پاکستان از هشتگ #GameOfDrones استفاده شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر