دوشنبه، مهر ۲۸، ۱۳۹۳

کشف ردپای دایناسورها در منطقه بلده البرز






در پی انجام یک تحقیق میدانی توسط دکترنصرالله عباسی عضو هیات علمی گروه زمین شناسی دانشگاه زنجان، مجموعه بسیار متنوع و فراوانی از ردپای دایناسورها در منطقه بلده استان مازندران کشف و گزارش شد.

به گزارش خبرگزاری آنا، نتیجه این پژوهش که اخیرا در مجله Carpathica  Geologica به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که دایناسورهایی با جثه کوچک و بزرگ در زمان اواخر ژوراسیک پیشین تا اوایل ژوراسیک میانی یعنی زمانی در حدود 175  میلیون سال پیش در این منطقه از ایران زندگی می‌کردند.


دایناسورهایی که ردپای آنها در رسوبات گروه شمشک باقی مانده است به تعداد بیش از دویست عدد است و شامل ردپای دایناسورهای گوشتخوار تروپود (Theropod)، اورنیتوپود (Ornithopod)  و دایناسورهای گیاهخوار سروپود (Sauropod) است.

همچنین این نخستین بار است که از ایران  وجود دایناسورهای چهار دست و پای سوروپود گزارش می‌شود. پیشتر از مناطق زرند کرمان، زیرآب مازندران و منجیل در استان گیلان اثر دایناسورهای گوشتخوار یافت شده بود و در مقایسه با آنها از نظر تنوع و فراوانی ردپاهای دایناسورهای منطقه بلده بسیار بالا و قابل توجه هستند.

در بیشتر نمونه‌ها اثر حرکت دسته جمعی دایناسورها باقی مانده است و رفتار اجتماعی از اثر فعالیت‌ها آنها قابل استنباط است به طوری که در یکی از نمونه‌ها اثر تهاجمی چهار دایناسور به سوی یک نقطه باقی مانده است. همچنین اندازه ردپاها بین 6 تا بیش از 70 سانتی‌متر گزارش شده است؛ اندازه یا بلندی دایناسورهای تروپود طبق محاسبات به عمل آمده بین 50 تا 160 سانتی‌متر برآورد شده است. این درحالی است که بلندی دایناسورهای سوروپود بیش از 3 متر تخمین زده می‌شود.

در زمان 175 میلیون سال پیش حوزه البرز به همراه بخش‌های بیشتری از ایران مرکزی به صورت یک پهنه ساحلی با پوششی انبوه از جنگل‌ها بوده که دایناسورهای یاد شده در چنین محیطی زندگی می‌کرده اند.

متاسفانه بخشی از این اثرها در طی زمین لغزش بهار 1391 و فروریزی دامنه‌های ناپایدار از میان رفته است.


[تاريخ مطلب: بيست و هشتم مهر ۱۳۹۳ برابر با بيستم اکتبر ۲۰۱۴] پیک ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر