سه‌شنبه، مهر ۱۵، ۱۳۹۳

جو بایدن حرفهای ایران در باره داعش را تکرار می کند


جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، یکی از سیاستمداران باسابقه آمریکایی در زمینه سیاست خارجی است. او حتی در زمینه مسایل ژئوپلتیک بسیار باتجربه تر از باراک اوباماست.


اظهارات اخیر بایدن که ترکیه، قطر، پادشاهی سعودی و امارات متحده عربی در پس گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و سوریه (داعش) قرار دارند، همه را عصبانی کرده است.

گذشته از اینکه این اظهارات غیر مسئولانه بوده اما می تواند به ائتلاف علیه داعش و جنگ با این گروه صدمه بزند. این سخنان در عین حال نشانه شانه خالی کردن از بار مسئولیت نیز هست. کشورهای خلیج، به همراه فرانسه و بریتانیا اکنون بیش از یکسال است که نسبت به باز بودن دست گروههای تروریستی در سوریه هشدار می دهند، ولی ایالات متحده آمریکا بر عدم مداخله، به هر شکلی، اصرار دارد و حاضر به تامین سلاحهای پیشرفته برای ارتش آزاد سوریه نیست.

این امر باعث طولانی شدن درگیریها، و عدم پذیرش راه حل پیشنهادی کنفرانس ژنو1 از سوی رژیمهای سوریه و ایران شده که دولت موقتی بدون حضور بشار اسد را پیشنهاد می کند. عدم مداخله آمریکا در سوریه راه را برای گروههای تندرو مانند داعش باز کرد، بویژه بعد از آنکه رژیم اسد به خشونت های خود افزود و از سلاحهای شیمیایی در جنگ داخلی سوریه استفاده کرد. روش منفی آمریکا باعث تضعیف مخالفان میانه روی سوریه، مانند ارتش آزادیبخش این کشور شد، و گروههای تروریست را تقویت کرد.

عدم پشتیبانی مستقیم

شاید دولت ترکیه به خاطر باز گذاشتن مرزهایش برای تندروها قابل سرزنش باشد، اما من فکر نمی کنم که این دولت مستقیما از داعش پشتیبانی کرده باشد. در همین حال کشورهای پادشاهی سعودی و امارات متحده عربی، زمانی که آقای بایدن در خواب بود و به هیچیک از اخطارها توجه نکرد، با داعش مبارزه می کردند.

متهم کردن کشورها- فقط بخاطر آنکه سنی مذهبند- به پشتیبانی از گروه تندروی سنی داعش، گواهی بر بی خبری از تاریخ جنگ با تروریسم در منطقه است.

داعش فقط یک شکل تازه از همان القاعده قدیمی است، و هردوی آنها یک هدف دارند. ساده کردن مسائل خاورمیانه از سوی بعضی از تحلیلگران باعث می شود تا آنها تمامی جنگها در منطقه را در قالب درگیریهای فرقه ای و قومی ببینند.

چنین ساده انگاری باعث اشتباه در تحلیلهای خارجی می شود. جنگها بین پیروان مذاهب اتفاق می افتد، اما بیشتر جنگها بین پیروان یک دین یا فرقه صورت می گیرد- بین سنی ها و سنی ها، شیعه ها و شیعه ها، مسیحیان و مسیحیان و کردها و کردها.

وضعیت در مورد القاعده و داعش هم متفاوت نیست. داعش یک سازمان افراطی سنی است، که بیش از شیعه و یزیدی، سنی مذهبان را کشته است. برای مثال داعش 500 نفر از قبیله سنی الشعیطات را بخاطر عدم همکاری به قتل رساند.

هدف اصلی داعش رژیمهای سنی عرب است، در حالیکه ایران شیعه سالهاست به مرکز امنی برای رهبران القاعده- به ویژه آنها که از افغانستان و پاکستان می گریزند- تبدیل شده است.

درک نادرست

خلاصه کردن تمامی مناقشات به درگیریهای فرقه ای می تواند درک نادرستی از وضعیت باشد. ایران و رژیم اسد از اصلی ترین حامیان سازمانهای اسلامی سنی و گروههای تندروی سنی مانند حماس، اخوان المسلمین، فتح الاسلام و دیگران هستند.

بایدن باید بجای سرزنش دیگران خود را ملامت کند. او نگران وضعیت عراق بود، و بخوبی از سیاستهای نوری المالکی، نخست وزیر عراق، که اجازه پیدایش داعش در استان غربی الانبار را داد، مطلع است.

هزاران نفر از جوانان عراق بخاطر روشهای خصمانه و حذفی دولت عراق به داعش پیوستند. بایدن و دیگران در واشنگتن بسیار دیر متوجه دروغها و ضعف ارتش نوری المالکی شدند.

جو بایدن، بجای سرزنش مالکی، اسد و حکومت ایران- سه عامل اصلی هرج و مرج و رشد افراطی گری در تمام منطقه- کشورهایی را مورد نکوهش قرار می دهد که عملا و بدون وقفه با القاعده جنگیده اند.

او بجای اینکه مستقیما نگرانی های خود را با این کشورها (ترکیه، پادشاهی سعودی، قطر و امارات) مطرح کند، به تکرار همان حرفهایی می پردازد که ایران و اسد می زنند.

روزنامه الشرق الاوسط

5 اکتبر 2014

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر