دوشنبه، آبان ۰۵، ۱۳۹۳

گفتگو با احمد شهيد در مورد نقض حقوق بشر در ایران


    iran bde48
گفتگوی صدای آمریکا با احمد شهید در خصوص نقض سیستماتیکحقوق بشر در ایران
مجري: شما گزارشگر ويژه حقوق‌بشر درباره ايران هستيد، گزارشگر كارش چيست؟ چطوري انتخاب ميشود و آيا بقيه كشورها هم گزارشگر دارند« ؟


احمد شهيد: عنوان من طولاني است ولي كاري كه مي‌كنم اينه كه در مورد حقوق‌بشر در ايران تحقيق مي‌كنم. و به دستگاههاي زير نظر سازمان ملل گزارش مي‌دهم، در ضمن من در سطح جهاني بايد آگاهي عمومي رو در مورد شرايط حقوق‌بشر در ايران افزايش بدم و راهكارهايي پيدا كنم كه حكومت ايران بتونه شرايطش رو بهتر كنه. من هم‌چنين با نهادهاي مدني ايراني همكاري مي‌كنم كه ميزان آگاهي در مورد حقوق‌بشر رو افزايش بديم و هم‌چنين از مردم ايران حمايت كنيم. من يكي از 14 گزارشگر ويژه سازمان ملل هستم. كشورهاي ديگر شامل اريتره، سومالي، ميانمار، كره شمالي، كامبوج و بلاروس و چند تاي ديگه هستند. ما توسط شوراي حقوق‌بشر سازمان ملل انتخابمي‌شيم. ما مي‌تونيم خودمون رو كانديد كنيم، در مورد من دولت من رو كانديد كرد، و يا توسط يك نهاد غير دولتي پيشنهاد بشيم. وقتي پيشنهادها تكميل شد، تعدادي نماينده از هر منطقه، كه 5منطقه وجود داره، ليست كانديداها را بررسي مي‌كنند و ليست كوچكتري تهيه مي‌كنند و مصاحبه مي‌كنند و سه نفر رو معين مي‌كنند كه نفر نهايي توسط رياست شورا انتخابمي‌شه كه براي تاييد نهايي توسط شورا اون رو معرفي مي‌كنه. اين نحوه انتخاب ماست. جدااز تهيه گزارش، من در ارتباط هستم با حكومت ايران، گاهي به‌صورت محرمانه، اگر تقاضاي فوري در رابطه با موردي فوري هست من با اونها تماس مي گيرم، من توصيه نامه‌هايي برايشون مي‌فرستم يا راه‌حلهايي پيشنهاد مي‌كنم در اون مورد. اينها نمونه‌هايي ازنحوه كار ماست.
سوال: هفته آينده شما هفتمين گزارشتون رو به سازمان ملل ارائه مي‌كنيد، چه چيزي در اين 7گزارش عوض شده؟ آيا تغييري در شرايط اقليتها و يا كنشگران سياسي ديده مي‌شه؟
احمد شهيد: دگرگونيهايي ايجاد شده ولي پرسش اينه كه آيا اين دگرگونيها مثبت بوده يا منفي؟ در برخي موارد شرايط بدتر شده، در برخي زمينه‌ها نشانه‌هايي هست كه شايد ميتونه بهتر بشه، پس بستگي داره چطور بهش نگاه كنيد. ولي از ديدگاه آن‌چه من در گزارشم دارم ارائه مي‌كنم، من نگراني خودم رو ابراز مي‌كنم در مورد افزايش اعدامها و گسترده شدن دامنه‌ي جرايمي كه مجازات اعدام براشون صادرمي‌شه، اين بسيار نگران‌كننده است. اين واقعيت كه افراد زير سن قانوني محكوم به اعداممي‌شوند هم‌چنين. من به بدتر شدن شرايط زنان در ايران پرداختم، من به چالشهاي كنشگران حوزه كارگري پرداختم، من به موضوع بدتر شدن شرايط زيست محيطي پرداختم و چگونگي تأثير آن بر مردم، من به تحريمها و تأثير آن بر مردم هم پرداختم، بنابراين در حالي‌كه نشانه‌هايي هست كه در بعضي زمينه‌ها شرايط مي‌توانند بهتر شوند، به‌طور كلي شرايط بهتر نشده‌اند. اين رو هم بايد اشاره كرد كه همينكه لحن دولت عوض شده است اولين نشانه است كه خيلي چيزها به‌تدريج تغيير خواهند كرد.
سوال: مسئولان جمهوري اسلامي استدلال مي‌كنند كه ارزشها، ارزشهاي حقوق‌بشر خودشون رو دارند منطبق بر فرهنگ كشور، آيا حقوق‌بشر يك ارزش بين‌المللي است يا برحسب موقعيت جغرافيايي و فرهنگي دگرگون مي‌شه؟
احمد شهيد : خب ايران سال 1948 حضور داشت وقتي راي‌گيري در مورد بيانيه حقوق‌بشر انجام شد و تنها كشورهايي كه از كنوانسيون حمايت نكردند عربستان سعودي بود و چند تا كشور بلوك شرق، ولي ايران عضوي بود كه راي داد و نتيجتا ايران دو معاهده امضا كرد.iscr، iccpr كه به پيمانهاي ديگري انجاميد. پس روشنه كه تعهدات بين‌المللي كه يك كشور بايد داشته رو پذيرفته، ايران عضو سازمان ملل هم هست و اساسنامه رو امضا كرده، پس به‌عنوان عضو سازمان ملل، تعهداتي هستن كه شما گردن گرفتيد و اگر در زمينه بحث نسبي بودن فرهنگي استدلالي وجود داشته باشه، حدودي براي اين ا ستدلال وجود داره. حق زندگي حقي طبيعي است هيچ‌كس نمي‌تونه ادعا كنه كه فرهنگهايي به شما اجازه ميدن حق زندگي رو زير پا بگذارين. اين يك امر پايه اي است. پس وقتي شما مردم را اعدام مي‌كنيد بدون محاكمه اي مناسب، بدون تامين مناسب، اين يك نگراني جدي است، شما نمي‌توانيد در هيچ ارزش فرهنگي اون رو توجيه كنيد. وقتي شما داريد كسي رو شكنجه مي‌كنيد نمي‌توانيد استدلال فرهنگي براي توجيه اون بياريد. وقتي شما نسبي بودن فرهنگي رو مطرح مي‌كنيد بايد بپرسيد، آيا آنها باور دارند كه فرهنگشون اجازه ميده كه مورد بدرفتاري قرار بگيرند؟ پاسخ اكثراً منفي است. كسي وجود نداره كه بگه فرهنگ من به من اين حق رو ميده يا منو موظف مي‌كنه كه به خودم صدمه بزنم، اين صاحب منصبان هستند كه چنين استدلالهايي رو تبليغ مي‌كنند. ايران در روشهاش به شيوه‌هاي اسلامي اشاره مي‌كنه، ولي اگر به جهان اسلام نگاه كنيد 45 كشور هستند كه اكثريت بامسلمانان است، و اگر به روشهاي ايران نگاه كنيد ايران تافته اي جداست، در مورد اعدام و رفتار با زنان، پس شما نمي‌توانيد بعضي از موارد نقض حقوق‌بشر را توجيه كنيد بر پايه هيچ ارزشي».
  25 اكتبر 2014

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر