یکشنبه، مهر ۱۳، ۱۳۹۳

نابودی بیش از پیش صنایع از هنگام روی کارآمدن روحانی

7:56:33 PM 1393/7/12
صنعت خودرو و قطعه‌سازی در بحران
صنعت خودرو و قطعه‌سازی در بحران


آخرین گزارشی که بانک مرکزی رژیم از وضعیت اقتصادی داد، نشان می‌دهد که سال گذشته رشد بخش صنعت و معدن منفی ۳. ۶ درصد بوده است. بانک مرکزی به‌طور معمول همه فجایعی را که بر سر اقتصاد کشور آمده است را در گزارشهای خود منعکس نمی‌کند، اما اگر همین گزارشها مورد ارزیابی قرار بگیرند آخرین گزارش آن بیانگر بحران بزرگی است که صنعت ایران با آن مواجه است.
معاون توسعه مدیریت منابع و امور استانهای وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتراف می‌کند 70 درصد ظرفیت واحدهای صنعتی خالی است.
معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستان نیز می‌گوید: ”بررسیها نشان داده به جز چند واحد بزرگ همه واحدهای صنعتی متوسط و کوچک استان با ظرفیت زیر 40 درصد کار می‌کنند“ (ابتکار17شهریور93) مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، مسأله کمبود نقدینگی را یکی از مشکلاتی می‌داند که در سالهای اخیر واحدهای تولیدی و صنایع را دچار مشکل کرده است
یکی ازدلایل اوضاع وخیم صنعت، واردات بی‌رویه کالاهایی است که همین کالاها در داخل کشور قابل تولید هستند، اما واردات بی‌رویه کالا، رقابت را برای واحد‌های تولیدی و صنایع کشور با بازارهای خارجی سخت کرده است.
در زمینه واردات بی‌رویه و غیرضروری، سایت پاسدار رضایی از قول عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون توسعه بنادر وصنایع دریایی در مجلس رژیم می‌نویسد: ”در واردات منافع افراد خاصی وجود دارد که این منافع در تولید داخلی ممکن است تأمین نشود از این‌رو نگاه واردات محور بر حوزه صنعت دریانوردی و کشتی‌سازی حاکم شده است“. (تابناک 21شهریور93)
بخشی از واردات کالاها نیز به‌دلیل سیاستهای ضد‌مردمی رژیم برای خروج ازانزوای بین‌المللی و امتیاز دادن به کشورهایی نظیر چین، روسیه و... است تا در مجامع بین‌المللی از سیاستهای این رژیم دفاع کنند.
هم‌اکنون بسیاری از تجهیزات صنایع دریایی از چین وارد می‌شود که به‌لحاظ کیفیت تولیدات داخل بالاتر از کالاهای وارداتی است، اما به‌خاطر خاصه خرجیهای نظام آخوندی و تأمین منافع تجار غارتگر وابسته به حکومت، این تجهیزات از چین واردمی شود.
مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مجلس رژیم در گفتگو با خبرگزاری مجلس رژیم با تأکید بر این‌که در صنعت دریانوردی بسیاری از امکانات مورد نیاز برای کشتی‌سازی فراهم است می‌گوید: ”لزومی ندارد برای ساخت کشتی و سایر تجهیزات دریانوردی با کشورهای دیگر به‌خصوص چینیها قرارداد بسته شود. کیفیت کار چینی‌ها در حدی نیست که با تولیدات داخل توان رقابت داشته باشد اما متأسفانه تولید داخل را باور نداریم به همین دلیل صنعت دریانوردی به واردات متکی است“.
کارگزاران رژیم تلاش می‌کنند سیاستهای ضد‌مردمی رژیم در تخریب صنایع ایران و به نابودی کشیدن صنعت را به تحریمها ربط بدهند، که البته ممکن است بخشی از مشکل این باشد، اما همه مشکل نیست.
رئیس انجمن مشاوران مدیریت ایران شعبه اصفهان می‌گوید: ”بر اساس تحقیقات انجام شده دریافتیم که بخش زیادی از مشکلات صنایع کل کشور و استان اصفهان تا قبل از به وجود آمدن تحریمها وجود داشته، هر چند تحریمها اثرات منفی خود را بر جا گذاشته است“.
سیاستهای ضد‌مردمی رژیم در غارت و چپاول و سوء مدیریت است که وضعیت صنایع کشور را به وضعیت اسفناک امروزی رسانده است، از جمله این‌که در استان اصفهان فقط 40 درصد مجوزهای صنعتی صادر شده به مرحله راه‌اندازی رسیده‌اند و 25 درصد فقط زمین برای ساخت دریافت کرده و 25 درصد در زمین، ساختمان واحد صنعتی را ایجاد نکرده‌اند و 10 درصد باقی نیز پس از ساخت واحد صنعتی، ماشین‌آلات را نصب کرده‌اند، ولی کاری انجام نمی‌دهند. از گروه فعال 40 درصدی فوق حدود 25 درصد تعطیل شده‌اند و 50 درصدشان نیز زیر نصف ظرفیتشان تولید می‌کنند و 25 درصد بالای نصف ظرفیت فعال هستند که این ارقام یاد شده همگی نشان از ضعف در مدیریت، تولید و رقابت دارد
در جریان رقابتهای نمایش انتخاباتی ریاست‌جمهوری رژیم در خرداد 92، آخوند حسن روحانی گفت 41هزار واحد صنعتی نیمه تمام در ایران وجود دارد، درصورتی که هم‌اکنون بنا‌ به گزارش وزارت کار دولت روحانی تعداد واحدهای نیمه تمام به 50هزار واحد رسیده است که این امر حاکی از افزایش حدود 22 درصد به تعداد این واحد هاست. اگر آمار وزارت کار رژیم درست باشد ظرف حدود 6ماه 9هزار واحد تولیدی نیمه تمام به واحدهای نیمه‌تمام کشور افزوده شده و به این ترتیب پته دعاوی آخوند روحانی در مورد بهبود وضعیت اقتصادی و خروج از رکود روی آب می‌افتد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر