پنجشنبه، آبان ۰۱، ۱۳۹۳

ماجرای آخرین فیلم جرج کلونی در جنگ با داعش در عراق رنگ واقعیت گرفت: مسابقه برای نجات آثار هنری


 
در حالی که اعضای گروه دولت اسلامی (داعش جنایتکار..اضافه کردن این جمله از صاحب وبلاگ است) در حال پیشروی در عراق و سوریه هستند و در این زمینه نیز از دست زدن به هیچ خشونتی نیز خودداری نکرده اند، برخی از اعضای یک گروه مسیحی که قدمتی هشت صد ساله دارد تلاش میکنند تا میراث هنری و تاریخی به خصوص آثار مسیحیان را پیش از نابودی به دست داعش، به مناطق امن منتقل کنند و آنها را نجات دهند. اتفاقی که درست همانند آن در خلال ماه های آخر جنگ جهانی برای نجات آثار هنری در سرتاسر اروپا به خصوص فرانسه برای نجات دادن آنها از دست سربازان نازی صورت گرفت که اخیرا دستمایه یک فیلم هالیوودی شد که جرج کلونی در آن نقش اول را به عهده داشت.


  انتقال نسخ خطی در کارتن و پشت وانت
 این گروه که به "گروه دمنیکن ها"معروف است، یک گروه از کشیشان کاتولیک است که از حدود هشتصد سال پیش در مناطق شمالی عراق ریشه گرفته و سپس در نقاط مختلف دنیا از جمله فرانسه گسترش یافته.
نجیب میشل کشیش عراقی، یکی از اعضای این شاخه مذهبی این روزها به شدت در تلاش است تا سفر به نقاط مختلف عراق به خصوص در مناطقی که خطر سقوط به دست داعش در آنها زیاد است و یا حتی مناطقی که در حال سقوط است، هر آنچه که میتواند از میراث تاریخی و هنری مسیحیت باقی مانده را نجات دهد و به مناطق امنتر منتقل کند.

شرکت کننده

آثار تاریخی را از شهری به شهر دیگری در آستانه سقوط منتقل کردیم

لوران لموان یکی از اعضای گروه دمنیکن که به تازگی از عراق به پاریس برگشته است درباه این "عملیات نجات"به ناظران میگوید:

ما تلاش میکنیم تا آثار هنری و تاریخی مرتبط با مسیحیت را نجات دهیم چرا که به نظر همه چیز در شمال عراق در حال نابود شدن است. مردم در حال کشته شدن هستند و علاوه بر آن این میراث بشری است که دارد از بین رفتن است. ده ها سال است که عراق در آتش است اما هیچگاه اوضاع اینقدر بد نبوده است. ما بسیاری از کتب قدیمی به خصوص نسخه های قدیمی انجیل را بارها مجبور شده ایم از شهری به شهر دیگر منتقل کنیم چرا که شهر قبلی در آستانه سقوط قرار گرفته است.
به طور مثال در شهر کاراکوش ما حجم زیادی از نسخ خطی انجیل را جمع کرده بودیم که به ناگهان به پدران روحانی خبر رسید این شهر هم در حال سقوط است، ما هم مجبور شدیم با سرعت همه چیز را پشت چند وانت بار بزنیم و به اربیل برویم و داعش تنها سی دقیقه پس از حرکت ما شهر را به کنترل خود درآورد.
 

برخی از آثار نجات پیدا کرده
در حال حاضر ما موفق شده ایم بسیاری از نسخه های خطی را به محل امنی منتقل کنیم. اما نکته مهم این است که اساسا مسیحیت در منطقه در خطر است، بیش از 1600 سال است که مسیحیت در موصل عراق حضور دارد اما امسال هیچ اثری از وجود مسیحیت در این شهر دیده نمیشود.
در میان آثاری که توانسته این نجات دهیم نسخ خطی انجیل و کتب خطی دیگر درباره هنر، مذهب، موسیقی و صرف و نحو از قرن 14 نیز یافت میشود.
برخی از آنها در شرایط بسیار بدی به سر میبرند و نیاز به بازسازی دارند. ما در نظر داریم که برخی از این دست نوشته های نفیس را پس از بازسازی در ماه های آتی طی نمایشگاهی در مرکز نسخ ملی فرانسه، به نمایش بگذاریم.




»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر