پنجشنبه، آبان ۰۱، ۱۳۹۳

 
ترجمه رامین فخاری - Ramin Fakhari
منبع dailygalaxy.com
نگرش ما به سایر سیستم های ستاره ای فقط تا اندازه ای به آنها شباهت دارد،با کشف سیاره ای در فاصله 25000 سال نوری زمین که به اورانوس خود ما شباهت دارد،کیهان شناسان صدها سیاره را به دور راه شیری از جمله سیارات سنگی شبیه زمین و سیارات گازی شبیه روانوس ر کشف کردند.اما یک نوع سوم از سیاره در سیستم خورشیدی ما قسمتی گاز و قسمتی یخ وجود دارد،و این اولین باری است که یک دوقولو که غول یخی اروانوس و نپتون صدا زده می شود کشف شده است.
در حالی که اورانوس و نپتون که بیشتر از هیدروژن و هیلیوم ساخته شده است،هر دو آنها شامل مقادیر مهمی از یخ متان هستند،که به آنها شکل صعودی مانند می دهد،سیاره تازه کشف شده به اندازه ای دور است که ستاره شناسان بطور قطعی نمی تونند در باره ترکیب آن چیزی بگویند ولی فاصله آن از سیاره اش پیشنهاد می دهد که یک غول یخی است.
این یافته رازی در باره منشا غول های یخی در منظومه شمسی ما را حل می کند.
هیچ کس دقیقا نمی داند که چرا اورانوس و نپتون در قسمت بیرونی منظومه شمسی واقع شده اند،زمانی که مدل های پیشنهاد می داد که باید در نزدیکی خورشید شکل گرفته باشند"یک ایده توضیح می دهد که آنها باید بسیار نزدیک تر شکل گرفته باشند"اما با ژوپیتر و اورانوس به اطراف هل داده شده باشند.شاید وجود سیارات اورانوس مانند به تداخل ستاره دوم ربط دارد و شتید یک نوع تداخل سیاراتی مانند اورانوس و نپتون را ایجاد کرده است.
سیستم های دوتایی ستاره ها در راه شیری ما در صورت فلکی قوس ما پنهان شده اند.اولین ستاره در حدود دو سوم جرم خورشید ما را دارد و دومی جرمی در حدود یک ششم را دارد.سیاره چهار برابر جرم اورانوس را دارد ولی سیاره بیشتر به دور اولین ستاره که دقیقا فاصله چرخش اورانوس تا خورشید را دارد می چرخد.
ستاره شناسان مشخص کردن که در منظومه شمسی از طریق یک پدیده که بنام میکرولنز گرانشی نامیده می شود"زمانی که جاذبه برای نور در فاصله دور از یک ستاره دورتر تمرکز می کند و آن را مانند یک لنز بزرگ می کند.یک پدیده بسیار نادر،"اثر سیاره ای که در حال گردش به دور سیاره ای با اثر لنز است نور آن بزرگتر به نظر می رسد.
در این مورد دو حادثه میکرولنز جداگانه وجود داشت،یک اثر در سال 2008 به دور ستاره اصلی مشاهده شد و حضور سیاره پیشنهاد شد،و دیگری در 2010 در حضور سیاره تایید شد و ستاره دوم مشاهده شد.هر دو مشاهده با تلسکوپ 1.3 متری ورشو در لاس کامپوس شیلی و قسمتی از تلسکوپ آزمایش لنز گرانشی نوری انجام گرفت.
زمانی که دانشمندان دو تجزیه و تحلیل از دو مشاهده انجام دادند،قادر بودند تا جرم دو ستاره و سیاره و فاصله آنها از همدیگر را محاسبه کنند.یک شاهکار که فقط از طریق میکرولنز می توانسته انجام شود.
ینها یک میکرولنز می تواند می تواند این غول های یخی که،مانند اروانوس و نپتون،از ستاره گرماشان دور هستند را تشخیص دهد.این کشف نشنان می دهد که میکرولنز توانایی کشف سیاره هایی که بطور وسیع به دور ستاره شان می چرخند را دارد.
دانشمندان خوش شانس بودند که این سیگنال از سیاره را یافتند،آن یک ستاره گرم و همراه یک ستاره است و شناسایی آن سخت است،دانشمندان باید تنها سیاره را می دیدند و آن را یک سیاره تنهای در حال چرخش صدا می زدند.
در 2008 و 2010 بر اساس داده های OGLE که شامل واقعه 13000 میکرولنز می شد را از زمانی که پروژه آغاز شده بود را ضبط کردند.بخشی از شغل این گروه نوشتن یک نرم افزار معدنی داده ها برای ممکن ساختن امکان ارتباطی که کشف سیارات اضافی از جمله غولهای یخی را پیدا می کند بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر