دوشنبه، فروردین ۱۰، ۱۳۹۴

راهپیمایی سکوت استراتژیک





دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ولایت بلخ در یک راهپیمایی ساکت و بی‌صدا در برابر شورای ولایتی بلخ گردهم آمده و برای «فرخنده» و «سی‌ویک مسافر ربوده‌ شده» خواستار عدالت شدند. این دانشجویان شعار سر نمی‌دادند، بلکه تنها شعار حمل می‌کردند. 

 به نقل از منابع محلی در افغانستان، این دانشجویان از دولت خواستند که هرچه سریع‌تر عاملان قتل فرخنده را مجازات علنی کند تا دیگر کسی جرات نکند به چنین اعمال وحشیانه‌ای دست بزند. دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ولایت بلخ هم‌چنان به رسانه‌ها گفتند که امروز مردم به آن درجه از آگاهی و خرد رسیده‌اند که دیگر به فتواهای ناحق گوش ندهند.


دانشجویان علت بی‌صدا و ساکت بودن راهپیمایی‌شان را سکوت معنادار حکومت عنوان کردند. هم‌چنین دانشجویان خواستار رسیدگی سریع به ربوده‌شدن سی‌ویک مسافری هستند که در اواخر سال گذشته خورشیدی در مسیر شاهراه کابل – قندهار از سوی افراد نقاب‌پوش ربوده شدند و تا کنون سرنوشت آن‌ها مشخص نیست.
آن‌ها هم‌چنان از دولت می‌خواهند که در ارتباط با قتل فرخنده اقدامات جدی کند و تمامی‌ کسانی را که در قتل فرخنده دست دارند به دست قانون بسپارد و مردم را در جریان اجرای عدالت قرار دهد.
نوریه ندا، یکی از دانشجویان حاضر در این راهپیمایی به رسانه‌ها گفت: «هدف از راهپیمایی امروز دانشجویان این بود که ما دانشجویان و جامعه مدنی کشور خواهان مجازات و پی‌گیری قضیه قتل فرخنده می‌باشیم و هم‌چنان هدف دیگر ما رهایی سی‌ویک مسافری است که تا هنوز سرنوشت آن‌ها معلوم نیست.»

خانم نوریه ندا هم‌چنین افزود که این راهپیمایی درسکوت برگزار شده تا پاسخی باشد به سکوت استراتژیک دولت در قبال ربوده شدن سی‌ویک مسافر. درهمین حال صفیه ابراهیمی‌ یکی دیگر از حاضران در این راهپیمایی می‌گوید که دولت و وزارت حج و اوقاف باید نظارت جدی بر مساجد و تکیه‌خانه‌ها و خانقاه‌ها داشته باشد و مجوز امامت ملا امامانی را که بنیادگرایی و افراط‌گرایی را ترویج می‌کنند لغو کند.

خانم ابراهیمی‌ گفت: «ما از وزارت حج و اوقاف می‌خواهیم که بر مساجد و تکیه‌خانه‌ها نظارت جدی داشته باشد و بداند که کدام ملاامام و کدام خطیب در پی ترویج چی است و چی می‌خواهد به خورد مردم بدهد». وی می‌گوید که دولت باید عاملان قتل فرخنده را به‌صورت علنی مجازات کند و جلو فعالیت‌های بنیادگرایانه ملاهای بی‌سواد را بگیرد.

از سویی هم باقر مصدق، دانشجو و فعال مدنی دیگر که در این راهپیمایی اعتراضی شرکت کرده بود می‌گوید: «نباید به ملاهای بی‌سواد اجازه داده شود که به گرده مردم سوار شوند و هرچه که دل‌شان خواست برای مردم تکلیف تعیین کنند. ما از دولت می‌خواهیم که هرچه زودتر عاملان قتل فرخنده را دستگیر و مجازات علنی کند.»

این دانشجویان معترض هم‌چنین با صدور قطع‌نامه‌ای خواستار دستگیری و مجازات عاملان قتل فرخنده و ربایندگان سی‌ویک مسافر ربوده شده شدند. در بخشی از این قطع‌نامه گفته شده است: «هرچه زودتر عاملین قتل بانو فرخنده را گرفتار کنند و آن‌ها را به میز محاکمه کشانده براساس قوانین نافذه کشور به اشد مجازات محکوم کنند.»

در بخشی دیگر از این قطع‌نامه آمده است: «از دولت خواهانیم تا به طور جدی سیاست‌های کلانی را در وزارت حج و اوقاف بازبینی و خط و مشی واحدی را در منابر، مساجد و تکیه‌خانه‌ها اجرا کند و از رشد افراط‌گرایی از درون این اماکن جلوگیری کند؛ هم‌چنان برنامه‌های موثری را برای محو افراط‌ گرایی به‌صورت همه‌جانبه روی دست بگیرد.»

گفتنی است که در سال‌های اخیر حرکت‌های مدنی در برابر بنیادگرایی و افراط‌گری از سوی جوانان در کشور افغانستان بیشتر شده است و این موضوع نگرانی برخی‌ها را برانگیخته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر