سه‌شنبه، فروردین ۱۱، ۱۳۹۴

سوئد- ایران؛ فوتبال دوستانه یا افشاگری جانانه




اخبار روز - کرد سنندجی: روز یکشنبه و دوشنبه برای اریک هرمان سرمربی تیم 
 
ملی سوئد یکی از بدترین روزهای زندگی وی بود. اریک در کنفرانس رسانه ای 
 
برای بازی با ایران شرکت کرد و سرانجام یخ رسانه های سوئدی در باره مسایل 
 
حقوق بشری مرتبط با این دیدار شکسته شد. روزنامه نگاران وی را زیر بار انتقاد
 
 گرفتند که چرا با کشوری که در آن اختناق، خشونت، دیکتاتوری و زندان و شکنجه 
 
 وجود دارد مسابقه دوستانه برگزار می کنید؟ از طرفی مردم سوئد به این مسابقه بی 
 
توجه هستند و تیم ایران را در آن سطح نمی بینند که وقت خود را برای آن تلف کنند.


Erik Hamréns که به تنهائی و در غیاب کارلوس کیروش سرمربی تیم ملی ایران به کنفرانس خبری آمده بود خیلی زود از کوره در رفت و جلسه را با ناامیدی ترک کرد. خبرنگاران سوئدی با طرح سئوالات مربوط به دیکتاتوری در ایران و چرا سوئد باید میزبان تیم ملی کشوری باشد که در آنجا شکنجه، خشونت، سلب آزادی، زندان، اعدام و استبداد حاکم است سرمربی تیم ملی سوئد را به ستوه آوردند.
وی در پاسخ سئوال روزنامه نگاران گفت من کاری با سیاست ندارم! هر کشوری که عضو فیفا هست می توانیم با آن کشور مسابقه دهیم! مربی سوئد در حالی این موضع را بیان می کرد که چند نفر از بازیکنان تیم ملی سوئد نسبت به برگزاری این بازی معترض بودند و این خبر مخفی نماند اما اسامی بازیکنان معترض اعلام نشده است.
مدتی بعد زیر فشار ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی و هم چنین مانور رسانه ها و موضع گیری علیه سخنان سرمربی تیم ملی سوئد، ماریا رشیدی که صورت وی بر اثر حمله اسید پاشان آسیب جدی دیده است و گلپر پرورده در دو موضع گیری جداگانه ضمن حمله به سخنان سرمربی تیم ملی سوئد خواستار لغو این دیدار شدند و سخنان اریک هرمان را یک رسوائی و افتضاح بزرگ برای دولت سوئد نام بردند.
این پایان ماجرا نبود و اریک هرمان سرمربی تیم ملی سوئد دیروز در گفتگوئی تلاش کرد مواضع خود را تصحیح کند و اعلام کرد من با دیکتاتوری، اختناق، شکنجه و ممنوعیت آزادی برای همه از جمله زنان مخالف هستم فرقی نمی کند در سوئد باشد یا در ایران. چند ساعت بعد از این موضع گیری جدید نوبت به تفسیر رسانه ها رسید تا به سرمربی تیم ملی سوئد تذکر جدی دهند که مقایسه کردن سوئد با جمهوری اسلامی ایران برازنده کشور سوئد نیست.

آفتون بلادت که مواضع حزب سوسیال دموکرات ها را منعکس می کند با انتشار رپرتاژهائی از نماینده خود که به ایران سفر کرده سعی کرده چهره دیگری از جمهوری اسلامی نشان دهد و در این گزارش بیشتر تعریف است تا انتقاد و توجه به حقوق بشر!

Sebastian Mattsson در روزنامه اکسپرس با انتقاد از برگزاری این بازی به اعدام افرادی مثل حبیب اله خبیری عضو تیم ملی فوتبال ایران و فروزان عبدی از والیبالیست های تیم ملی ایران اشاره می کند و با تکیه به سخنان خانم پرورده توصیه می کند که چنین ارتباطی دیگر تکرار نشود و فقط همین یک بازی باشد.
بنظر می رسد در صورتی که گروههای مخالف نظام ولایت فقیه و مدافعان حقوق بشر و حقوق بانوان توانسته باشند با برنامه عمل کنند و جذابیت های لازم را برای سوژه رسانه های سوئدی فراهم کنند افشاگری بزرگی علیه جمهوری اسلامی صورت خواهد گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر