خبرگزاری فرانس پرس روز سه‎شنبه به نقل از دیدبان حقوق بشر از بغداد گزارش داد که تشکیلات تروریستی داعش روز 17 اکتوبر گذشته همزمان با آغاز عملیات آزادسازی موصل 13 نفر از جمله دو کودک را اعدام کرده است.

به گزارش دیدبان حقوق بشر "عملیات اعدام که جنایت جنگی به شمار می‌آید در روستاهای همجوار الحود و اللزکه واقع در 50 کیلومتری جنوب موصل اجرا شد، زیرا اهالی این دو روستا تلاش کردند عوامل داعش را از مناطق خود اخراج کنند".

 به گزارش العربیه فارسی خانم لمی فقه نایب رئیس بخش خاورمیانه دیدبان حقوق بشر گفت:" داعش در واکنش به قیام روستائیان حتی غیرنظامیانی را که در آن شرکت نداشتند به شیوه غیرقانونی اعدام کرده است. از نیروهای امنیتی خواسته می‌شود تا    داعشیان تروریست  را به اسارت درآورده تا به گونه‌ای درست درباره دست داشتن آنها در جنایت جنگی مشابه بازجویی شوند".

در پی حمله اهالی دو روستا به عوامل داعش و کشتن 19 نفر از آنها که همزمان با نزدیک شدن نیروهای امنیتی عراقی به دو روستا به وقوع پیوست، این تشکیلات اقدام به اعدام 13 نفر از روستائیان کرد.

سازمان دیدبان حقوق بشر به نمونه‌ای از اعدام‌ها توسط عوامل داعش اشاره کرد و نوشت که گروه  داعش به سوی شخصی به نام "سلیمان" (44 ساله) رفتند اما پسر برادر 14 ساله او را نیز که در قیام دست نداشت دستگیر و اعدام کردند و جسد هر دو آنان به خیابان انداختند.
نیروهای عراقی در 17 اکتبر به روستای اللزکه یورش برده و توانستند آن را از کنترل داعش خارج کرده و روز بعد نیز روستای الحود را بازپس گرفتند.

سازمان تروریستی داعش در ژوئن 2014 مساحت بزرگی از استان نینوا را تحت کنترل خود درآورد و عملیات اعدام دسته‌جمعی گسترده‌ای را در حق نیروهای امنیتی عراق مرتکب شد.