چهارشنبه، دی ۰۸، ۱۳۹۵

#ایران# وزارت اطلاعات، هویت یک زندانی کُرد را تغییر داد

وزارت اطلاعات، هویت یک زندانی کُرد را تغییر داد

٠٨-١٠-١٣٩۵ 


بر اساس گزارش‌های انتشار یافته، مریوان عبدالکریم رضا متولد سال ۱۳۶۷ خورشیدی، شهروند کُرد عراقی است که در ۱۶ سالگی با هدف راهی شدن به اروپا از طریق ترکیه به ایران رفته و در ایران به تحمل ۳۳ سال حبس تعزیری محکوم شد و اکنون در رجایی شهر به سر می‌برد.

وزارت اطلاعات ایران هویت وی را به "نجف عبدالرحمان" تغییر داده تا خانواده‌ی وی نتوانند درخواست معاوضه‌ی وی با زندانیان ایرانی در عراق را ارائه دهند.

مریوان، پدر و عمویش را در کشتارهای دسته جمعی موسوم به "انفال" در ۱۹۸۸ از دست داده بود و مادرش نیز بر اثر بیماری در سال ۱۹۹۵ فوت کرد. وی سال ۲۰۰۴ به ایران مهاجرت کرد تا از آنجا عازم اروپا شود اما به علت نداشتن هزینه‌ی سفر قادر به ادامه مسیر نشد و در تهران مجبور به کارکردن شد.

در زمانی که در ایران مشغول به کار بوده است در روز ۳۰ نوامبر ۲۰۱۲ توسط لباس شخصی‌های وزارت اطلاعات ایران به اتهام اقامت غیرقانونی در ایران دستگیر و بعد از گذشت ۲۴ ساعت به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است.

مریوان حدود ۷ ماه و نیم زیر شکنجه‌های روحی و جسمی در انفرادی‌های این زندان قرار گرفت. سپس به زندان امنیتی میدان نفت کرمانشاه انتقال و به مدت ۴۰ روز در این زندان شکنجه جسمی و روحی شد. بعد از این مدت مریوان به زندان رجائی شهر کرج انتقال یافته است.

وزارت اطلاعات، به مریوان هیچگاه اجازه داشتن وکیل را نداده و هم چنین درخواست‌های او جهت مطلع ساختن سفارت عراق و نماینده حکومت اقلیم کُردستان هم هیچگاه پذیرفته نشده است.

محاکمه ی وی توسط قاضی مقیسه به صورت غیرعلنی برگزار شده و بعد از گذشت چهار سال از حبس مریوان، قانون تجمیع جرایم شامل حکم صادره شده و حکم او به ۷ سال و نیم کاهش یافت
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر