پنجشنبه، دی ۰۹، ۱۳۹۵

#ایران# افغانستان / ۲۰۱۶ خونین‌ترین سال برای خبرنگاران افغان بوده است'




29.12.2016

نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان موسوم به نی اعلام کرده که سال ۲۰۱۶ خونین‌ترین سال برای خبرنگارن افغان بوده است.
مجیب خلوتگر، رئیس دفتر نی امروز (پنجشنبه، ۹ جدی/دی) در یک نشست خبری گفت در سال ۲۰۱۶، در مجموع ۴۱۵ مورد خشونت علیه خبرنگاران در این نهاد ثبت شده است.

به گفته وی، ۱۴ مورد قتل، ۳ مورد بازداشت، ۲۳ مورد زخمی، ۴۳ مورد لت‌وکوب و ۳۳۸ مورد تهدید شامل این فهرست می‌شود.

او می‌گوید که رقم موارد خشونت علیه خبرنگاران نسبت به سال گذشته بیش از چهارصد درصد افزایش یافته است.

به گفته آقای خلوتگر، افزایش ناامنی‌ها به ویژه حملات طالبان به ولایات قندوز، هلمند، زابل، ارزگان و فراه دلیل عمده افزایش خشونت‌ها بوده است.

نی می‌گوید که در سال ۲۰۱۶ عامل ۳۲۶ مورد خشونت‌ها طالبان، عامل ۶۴ مورد آن نهادهای دولتی و عامل ۲۶ مورد آن افراد ناشناس بوده‌اند.

دفتر نی می‌گوید به زودی پرونده‌های ثبت شده خشونت علیه خبرنگاران را برای بررسی به وزارت داخله (کشور)، دادستان و ریاست جمهوری خواهند سپرد.

افزایش خشونت‌ها، سبب فرار شماری از خبرنگاران از این کشور نیز شده است. نی می‌گوید در هژده ماه گذشته حدود پنجصد خبرنگار و کارمند رسانه‌ای به خارج از این کشور پناهنده شده اند.

آقای خلوتگر می‌گوید اگرچه این سال از لحاظ خشونت‌ها سال بدی برای آزادی بیان بوده اما از نظر به میان آمدن زیرساخت‌ها چون طرح مقرره مصونیت خبرنگاران، ایجاد کمیته مصونیت در سراسر افغانستان و ایجاد کمیته مشترک دولت و رسانه‌ها، سال امیدوارکننده‌ای بوده است. 



خشونت علیه خبرنگاران زن

 


آقای خلوتگر می‌گوید دفتر نی به تازگی یک ارزیابی را در مورد خشونت علیه خبرنگاران زن نیز انجام داده است.

در این ارزیابی با ۲۸۰ خبرنگار زن گفتگو شده است. بیش از ۸۲ درصد آنها گفته‌اند که مورد خشونت قرار گرفته‌اند.

این خبرنگاران زن گفته‌اند که بیش از ده درصد خشونت‌ها بر آنان در درون سازمان رسانه و بیش از ۸۹ درصد آن در بیرون از رسانه رخ داده است.



بیش از ۷ درصد این خشونت‌ها، فیزیکی، بیش از ۵۵ درصد زبانی، بیش از ۲۶ درصد خشونت جنسیتی و بیش از ۱۱ درصد انواع دیگر خشونت‌ها بوده است.
۴۳ درصد مصاحبه شوندگان گفته‌اند این خشونت‌ها مرتبط به کارشان بوده است.
از جمع خبرنگاران زنی که مورد خشونت قرار گرفته‌اند ۴۳ درصدشان گفته‌اند خانواده‌های شان از قضیه باخبر است اما متباقی از ترس، ممانعت برای کار، خانواده‌شان را از این خشونت‌ها بی‌خبر گذاشته‌اند.

به اساس معلومات دفتر نی، در این کشور، ۱۱۷ تلویزیون فعال، ۱۲ تلویزیون غیرفعال، ۲۱۲ رادیو فعال، ۱۶ رادیو غیرفعال، ۸۲۴ رسانه چاپی فعال و ۴۴ رسانه چاپی غیرفعال و یازده وب‌سایت فعال وجود دارد.

 بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر