وزارت دفاع افغانستان روز چهارشنبه 08 اکتبر2014 اعلام کرد که آمریکا 62 چرخبال، چند هواپیما توپردکانو(ویژه حمایت نیروی زمینی) و چند جنگنده "جت" به ارتش افغان کمک می کند.


به گزارش العربیه به نقل از ظاهر عظیمی، سخنگوی این وزارت، قرار است این چرخبال ها و جنگنده ها تا ختم سال جاری میلادی در دسترس ارتش افغان قرار گیرد.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفته است: "در چهارچوب توافقات که ایالات متحده امریکا با وزارت دفاع افغانستان دارد قرار است تا پایان سال 2016 و اوایل 2017 نیروی هوایی افغانستان تا حدی که بتواند در برابر نیاز های داخلی کشور پاسخگو باشد، تکمیل و تجهیز شود."

ظاهر عظیمی علاوه کرد که قرار است تا اوایل سال 2017 میلادی تمام نیازمندی های ارتش افغان رفع و امکانات مورد نیازشان فراهم گردد.

این درحالیست که افغانستان هفته گذشته با آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) پیمان امنیتی امضا کرد و باراک اوباما رییس جمهور آمریکا نیز قول داده است که واشنگتن ارتش افغان را با سلاح ها و چرخبال های مدرن مجهز می سازد.

اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور افغانستان نیز گفته است که براساس امضای پیمان امنیتی کابل – واشنگتن، آمریکا ارتش افغان را در بخش های آموزش و تجهیزات کمک می کند.