پنجشنبه، مهر ۱۷، ۱۳۹۳

نوبل ادبی برای پاتریک مودیانو، نویسنده خاطرات انسان‌های تباه‌شده

۱۷ مهر ۱۳۹۳
پاتریک مودیانو، نویسنده فرانسوی، جایزه نوبل ادبی در سال ۲۰۱۴ را به دست آورد. این نخستین بار نیست که نوبل ادبیات به یک نویسنده فرانسوی تعلق می‌گیرد. پیش از این در سال ۲۰۰۸ ژان ماری گوستاو لوکلزیو این جایزه را از آن خود کرد.
پاتریک مودیانو در سال ۱۹۴۵ در پاریس متولد شده است. او بر آن است که زندگی چیزی نیست جز سماجت در به یاد آوردن خاطرات و یادمان‌های از یاد رفته و به این جهت به نویسنده «خاطرات انسان» شهرت دارد. نخستین بار او برای این اندیشه در رمان «شجره‌نامه» که بر اساس زندگی خودش نوشته شده، بیان ادبی یافت.
پاتریک مودیانو، نویسنده خاطرات انسان‌های تباه‌شده
پاتریک مودیانو، نویسنده خاطرات انسان‌های تباه‌شده
او با تریلوژی «پاریس» به شهرت رسید که از سه رمان تشکیل شده: «میدان اِتوال»، «گشت شبانه» و «بلوارهای کمربندی».
مودیانو در این سه رمان به سال‌های اشغال فرانسه توسط ارتش نازی و همدستی و تبانی گروهی از فرانسوی‌ها با آلمانی‌های اشغالگر می‌پردازد. او در چنین داستانی تلاش می‌کند «هویت» واقعی خود را از میان تباهی‌ها و سیاه‌کاری‌های یک دوران به دست آورد با این امید که بتواند پدرش را از ورطه همدستی با فاشیسم و تباهی و تحقیر نجات دهد.
در فاصله بین انتشار دو رمان «جوانی» (۱۹۸۱) و «جواهر کوچولو» (۲۰۰۱)، همچنان تلاش برای پی بردن به سرنوشت حقیقی فرد از مهم‌ترین درونمایه‌های مورد علاقه مودیانوست.
در محله گمشده (۱۹۸۴)، یکشنبه‌های اوت (۱۹۸۶)، تخفیفِ مجازات (۱۹۸۸)، ماه عسل (۱۹۹۰)، گل‌های ویرانی (۱۹۹۱)، سگِ بهار (۱۹۹۳)، فرا‌تر از فراموشی (۱۹۹۶)، غریبه‌ها (۱۹۹۹) و دورا برودر (۱۹۹۷) بازآفرینی محلات شهر پاریس هم در مرکز توجه نویسنده قرار می‌گیرد. چگونه می‌توان از گمشدگی رهایی یافت؟ با یادآوری خاطره‌های فراموش شده در شهری که آشنا به نظر می‌رسد؟
پیش از این مودیانو جوایز بسیاری را به دست آورده است: جایزه گنکور، جایزه آکادمی فرانسه و جایزه ادبی اروپا از مهم‌ترین این جوایز به شمار می‌آید.
ارزش نوبل ادبی هشت میلیون کرون است.
پاتریک مودیانو صد و یازدهمین نویسنده‌ای است که از پیدایش جوایز نوبل تاکنون این جایزه را به دست می‌آورد. سال گذشته، آلیس مونرو نوبل ادبی را از آن خود کرد.
جایزه نوبل

آلفرد نوبل، کارخانه‌دار و پژوهشگر سوئدی (۱۸۳۳-۱۸۹۶) دینامیت را اختراع کرد و به خاطر خاصیت ویرانگر آن از احساس عذاب وجدان رنج می‌برد. او به امید جبران این اختراع ویرانگر، وصیت کرد که پس از او بنیادی به نام «نوبل» به پژوهشگرانی که دستاورد آنان برای بشریت مفید بوده است، جایزه‌ای به همین نام اهدا کند. آلفرد نوبل در زمان حیاتش ۳۵۰ اختراع را به نام خود ثبت کرده بود.
رادیو زمانه 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر