جایزه لاله حقوق بشر هلند
جایزه لاله حقوق بشر هلند
به‌گزارش زمانه، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران برای ارائه گزارش‌ها و برنامه‌های فرهنگی خلاق برای تعمیق فرهنگ‌ حقوق بشر از جمله برنامه رادیویی «۵ عصر با کامبیز حسینی» و همچنین «کاریکاتورهای هفتگی با توکا نیستانی»، ویدئوهای ترویجی مانند ویدئوی «اعدام» با شاهین نجفی و دیگر برنامه‌ها نامزد شده است.
«اصل ١٩» به دلیل کمک به دور زدن سانسور اینترنت در ایران و دسترسی کارآمد به اطلاعات آزاد، نامزد دریافت جایزه حقوق بشر لاله شده است.

جایزه حقوق بشر لاله، سالانه از سوی وزارت خارجه کشور هلند به افراد یا گروه‌هایی تعلق می‌گیرد که با راه‌های ابتکاری از حقوق بشر پشتیبانی و آن را ترویج می‌کنند. در طول شش دوره فعالیت این جایزه حقوق بشری، گروه‌ها و افراد مختلف از سراسر جهان، نامزد دریافت آن شده‌اند.
در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) در دومین دوره برگزاری جایزه حقوق بشر لاله، این جایزه به شادی صدر، وکیل و فعال حقوق زنان تعلق گرفت.
در ششمین دوره از جایزه لاله هلند ۳۰ شخصیت و نهاد فعال در حقوق بشر به‌عنوان نامزد معرفی شده‌اند.

«اصل ١٩»

«اصل ١٩» در سال‌های فعالیت خود تلاش کرده است تا با توسعه امکانات و دانش عمومی، زمینه را برای دسترسی امن و آسان ایرانیان به اطلاعات آزاد فراهم کند. این گروه که نام خود را به تبعیت از اصل ١٩ منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد برگزیده، فعالیت‌های خود را بر چند محور استوار کرده است. توسعه زیرساختی از طریق بومی‌سازی برنامه‌های عبور از فیلتر و امکان دسترسی به اینترنت امن را شاید بتوان مهم‌ترین کار ویژه «اصل ١٩» تلقی کرد. در همین زمینه «اصل ١٩» با همکاری تیم سایفون، این ابزار عبور از فیلترینگ را بومی‌سازی کرده و از آن پشتیبانی می‌کند. همزمان با این مهم، این نهاد با راه‌اندازی وبلاگ خود تلاش کرده است تا با ارائه راه‌کارهای عملی و مناسب، امنیت کاربران و فعالان ایرانی را در اینترنت افزایش دهد.
کاربران ایرانی به جز فیلترینگ با مشکل محدودیت پهنای باند و سرعت پایین اینترنت نیز دست و پنجه نرم می‌کنند، «اصل ١٩»  با راه‌اندازی برنامه «خوندی» و «میدون» خبرها و اطلاعات روز وب فارسی را برای خوانندگان در یک جا جمع کرده است تا دسترسی آسان‌تر به محتوای وب فارسی را برای کاربران فراهم کند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به‌منظور جلب حمایت از فعالان و مدافعان حقوق بشر ایرانی که در راستای کسب حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود در چارچوب پیمان‌ها و معیارهای بین‌المللی‌ای که ایران ملزم به رعایت آن‌هاست فعالیت می‌کنند، تشکیل شده است.
در پاییز ۱۳۸۶ فعالان حقوق بشر که در سازمان غیردولتی «بنیاد برای امنیت بشر در خاورمیانه» همکاری می‌کردند، تصمیم گرفتند که یک حرکت بین‌المللی را برای پرداختن به چالش‌های فوری‌ای که مردم و به‌ویژه جامعه مدنی حقوق بشری در ایران با آن مواجه است آغاز کنند.
«کمپین بین المللی» بر پایه این اصول بنیاد نهاده شده است: حقوق بشر در ایران همچون هر کشور دیگری، یک دغدغه مشروع و بر حق بین‌المللی است و برای ایجاد صلح و امنیت بین‌المللی امری اساسی است. حقوق بشر در ایران فقط با یاری جامعه مدنی تحقق می‌پذیرد که نقش آن‌ها باید مورد حمایت قرار گرفته و تداوم پیدا کند. پذیرش حقوق بشر در ایران باید غیرجانبدارانه باشد و از اهداف سیاسی دوری کند؛ و در نهایت این‌که در دنیای امروز، همبستگی با مردم همه کشورها در مبارزاتشان برای کسب حقوق بشر یک ضرورت اخلاقی است.
این کمپین برای این‌که مقامات دولت را به رعایت و پیروی از قوانین و معیارهای بین‌المللی ترغیب و یاری کند، میزان پایبندی دولت ایران به الزامات بین‌المللی حقوق بشر را مستند می‌کند و این اطلاعات را به‌همراه سایر اطلاعات مورد نیاز برای یک ارزیابی دقیق و ارائه پیشنهادهای سازنده در معرض افکار عمومی قرار می‌دهد.
این کمپین، فعالان جامعه مدنی در سراسر جهان را درباره وضعیت حقوق بشر در ایران آگاه کرده و آن‌ها را ترغیب می‌کند که از همنوعان ایرانی خود فعالانه حمایت کنند.
این کمپین به ترویج خواسته‌ها و پیشنهادهای جنبش‌های اجتماعی و حقوق بشر در ایران در سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی می‌پردازد و تریبونی برای طرح نظرات آن‌ها به‌وجود می‌آورد.
همچنین کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران برای ایجاد یک شبکه منطبق با اصول خود و برای جلب مشارکت در تحقق اهدافش در سراسر دنیا تلاش می‌کند.
جایزه این دوره لاله حقوق بشر نیز، مانند دوره‌های پیشین، بر اساس رأی عمومی کاربران اینترنت، به یکی از نامزدها تعلق می‌گیرد. تمام افراد می‌توانند با مراجعه به سایت جایزه حقوق بشر لاله، به نامزد مورد نظر خود رأی دهند. رأی‌گیری تا تاریخ ١٠ اکتبر (١٨ مهر) ادامه خواهد داشت.