چهارشنبه، مهر ۲۳، ۱۳۹۳

مشکلات دانشجویان خوابگاهی: از دریافت پول برای پتو تا رژه سوسک‌ها در یخچال

khabgah


روزنامه فرهیختگان در شماره امروز خود به بررسی مشکلات دانشجویان خوابگاهی پرداخته است:
نزدیک به یک ماه از تشکیل کلاس‌های درس در دانشگاه‌ها می‌گذرد اما به نظر می‌رسد هنوز هم کار خوابگاه‌ها آن‌طور که باید و شاید روی غلتک نیفتاده است. این موضوع بیشتر از هرکس دانشجوهای جدیدالورود را غافل‌گیر و ناراحت می‌کند چون سال‌بالاتری‌ها می‌دانند که مشکلات خوابگاهی اول و آخر سال ندارد و چیزی است که باید در تمام طول سال با آن دست و پنجه نرم کنند اما مشکلاتی که این روزها گریبان دانشجوها را گرفته از جنس بی‌برنامگی‌های اول سال است که انگار قرار است به اواسط سال کشیده شود.

این موضوع منحصر به دانشگاه‌های دورافتاده نمی‌شود به‌عنوان مثال خوابگاهی‌های دانشگاه تهران با سکونت بیشتر از ظرفیت دانشجوها در اتاق‌ها مواجه هستند. همچنین وجود حشرات از دیگر مشکلاتی است که ساکنان کوی دانشگاه تهران از آنها گلایه دارند، دانشجوهای مقطع دکترای دانشگاه شهید بهشتی باید برای امکانات اولیه مثل سرویس‌خواب به خوابگاه پول بپردازند، بچه‌های خوابگاه دانشگاه سمنان نه گاز شهری دارند و نه اینترنتی که بشود با آن حتی به راحتی یک ایمیل فرستاد و نه…

۵۰ هزار تومان برای بالش و پتو

دانشجوهای مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید بهشتی هم امسال با اتفاق جالبی روبه‌رو شده‌‌اند؛ اتفاقی که نه‌تنها جدیدالورود‌ها بلکه دانشجوهای قدیمی را هم متعجب کرده است. یکی از دانشجوهای دکترای رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری این دانشگاه به فرهیختگان می‌گوید:
«وقتی وارد اتاق‌ها شدیم دیدیم که هیچ چیزی روی تخت‌ها نیست تا جایی که به راحتی نمی‌شد روی آنها نشست. با تعجب وارد راهرو شدیم و دیدیم که روی تابلوی اعلانات نوشته‌اند که باید ۵۰ هزار تومان برای دریافت سرویس‌خواب به مسئولان خوابگاه بپردازیم. در حالی که به نظر می‌رسد اینها امکانات اولیه‌ای است که یک اتاق به‌عنوان خوابگاه باید داشته باشد.»
او ادامه می‌دهد: «البته مشکلی که از آن نام بردم تنها یکی از معضلاتی است که ما در خوابگاه با آن مواجه هستیم. بقیه مشکلات آنقدر تکرار شده‌اند که عادی به نظر می‌رسند و دیگر حتی دانشجوها هم‌ انگیزه‌ای برای اعتراض کردن به آنها ندارند.»

کپسول گاز در اتاق‌خواب

khabgah-tehran2درست است که بعضی خوابگاه‌ها از نبود بعضی امکانات رنج می‌برند اما برخی دیگر از خوابگاه‌ها امکاناتی دارند که دیگر کمتر خانه‌ای در شهرهای بزرگ از آنها برخوردارند مثل کپسول گاز. با توجه به اینکه شهری مانند سمنان دارای گاز شهری است انتظار می‌رود که خوابگاه دانشگاه سمنان هم از این نعمت برخوردار باشد اما یکی از دانشجویان این دانشگاه می‌گوید:
«خوابگاه‌های دانشگاه از گاز شهری برخوردار نیستند و دانشجویان از کپسول گاز استفاده می‌کنند که خیلی خطرناک به نظر می‌رسد. دانشکده روانشناسی و منابع طبیعی این دانشگاه در مهدی‌شهر و دور از پردیس اصلی دانشگاه قرار دارد و چون وجود دانشگاه در این منطقه منجر به درآمدزایی منطقه مورد نظر شده است برای همین از تجمیع آن با پردیس دانشگاه خودداری می‌شود.»
او ادامه می‌دهد: «از طرف دیگر دانشگاه سمنان دو ترم بیشتر به دانشجویان خوابگاه ارائه نمی‌دهد و برای این دو ترم نیز باید دانشجویان در ابتدا ۳۰۰ هزارتومان به صورت نقد پرداخت کنند تا بتوانند از خوابگاه برخوردار شوند.»

رژه سوسک‌ها در اتاق‌های پر‌جمعیت

یک دانشجوی مشغول به تحصیل در رشته تاریخ، در مقطع کارشناسی‌ارشد ساکن کوی دانشگاه تهران در مورد افزایش ظرفیت اتاق‌های این کوی می‌گوید: «ظرفیت اتاق‌ها در سال تحصیلی جدید ناگهان افزایش پیدا کرد.
برای مثال هم‌اکنون در اتاقی که ظرفیت چهارنفر را دارد، شش نفر سکونت دارند. از طرف دیگر برخی سالن‌های مطالعه تبدیل به خوابگاه شده و ما مجبور هستیم برای مطالعه از خوابگاه خود خارج شده و به سالن مطالعه اصلی برویم.»
دانشجویی که در مقطع دکترا مشغول به تحصیل است، از وجود حشرات در اتاق‌های کوی شکایت کرده و می‌گوید: «در برخی اتاق‌ها سوسک‌ها حتی درون یخچال‌ها هم تخم‌گذاری کرده و تبدیل به معضل بزرگی شده‌اند. این مشکل در خوابگاه‌هایی که تازه‌ تاسیس شده‌اند مشهودتر بوده و اکثر اتاق‌ها نیاز به سم‌پاشی دارند.»
رئیس کوی دانشگاه تهران در مورد اسکان بیش از حد ظرفیت دانشجویان در اتاق‌ها به ایسنا می‌گوید: «این امر دو دلیل دارد، دلیل اول این است که سازمان سنجش امسال بومی‌گزینی را لحاظ نکرده است.
اگر بومی‌گزینی صورت می‌گرفت بسیاری از دانشجویان، دانشگاه تهران قبول نمی‌شدند و دانشگاه مجبور به پذیرش بیش از حد دانشجو در خوابگاه نمی‌شد. از طرف دیگر برخی دانشجویان تحصیلات تکمیلی هنوز خوابگاه‌ها را تخلیه نکرده‌اند.»
مجید حمزه‌لو ادامه می‌دهد: «در حالی که دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خوابگاه حضور دارند، دانشجویان ورودی جدید هم به کوی آمدند. به همین دلیل کوی مجبور به افزایش ظرفیت اتاق‌های خوابگاه شده و اتاق‌های چهار نفره به پنج نفره تبدیل شده است.»

بدهی دومیلیاردی کوی غیرعادی نیست

رئیس کوی دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به بدهی دومیلیاردی کوی در حوزه مصرف انرژی می‌گوید: «همه بخش‌های اداری دانشگاه و دولت مشکل بدهی دارند. برای مثال بدهی‌های حوزه دانشگاه مربوط به حق‌التدریس استادان است، زیرا بودجه‌هایی که اعلام می‌شود با توجه به تورم سال‌های اخیر متناسب نبوده و پاسخگوی امور روزمره نیست. البته این میزان کسری بودجه غیرعادی نیست اما ما در تلاش هستیم این مشکل را با کمک مسئولان دانشگاه، پیگیری از اداره برق و آب، وزارت علوم و فرمانداری ذی‌ربط برطرف یا میزان بدهی را کاهش دهیم.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر