جنگنده‌های ارتش ترکیه، شامگاه دوشنبه 12 اکتبر، مواضع شب نظامیان حزب کارگران کردستان موسوم به پ.ک.ک در جنوب شرق این کشور را بمباران کردند.
این نخستین حمله نیروهای دولتی ترکیه به مواضع پ.ک.ک از زمان اعلام آتش بس توسط این حزب در ماه مارس سال 2013 است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، منابع امنیتی در ترکیه گفته‌اند که جنگنده‌های ارتش ترکیه، مواضع حزب پ.ک.ک را در روستای دغلیچا در استان  هکاری بمباران کردند. اکثر ساکنان این استان که در جنوب شرق ترکیه در نزیکی مرزهای عراق قرار دارد، کرد هستند.

این حمله هوایی چند روز پس از خشونت‌های خیابانی روی می‌دهد که در پی تظاهرات کردها در سراسر ترکیه در اعتراض به سیاست‌های دولت این کشور در قبال مساله عین العرب (کوبانی) روی می‌دهد؛ خشونت‌هایی که دستکم 34 زخمی برجای گذاشت.

تظاهرکنندگان خواستار کمک نظامی ترکیه به شهر عین العرب (کوبانی) بودند. این شهر واقع در شمال سوریه، که اکثر ساکنان آن کرد هستند، در معرض حملات گروه دولت اسلامی موسوم به داعش قرار دارد.

دولت ترکیه پاییز ۲۰۱۲، مذاکرات صلحی با عبدالله اوجالان رهبر زندانی حزب پ.ک.ک آغاز کردند که هدف از آن پایان دادن به شورش مسلحانه حزب است؛ شورشی که از سال 1984 آغاز شد و بیش از 40 هزار کشته برجای گذاشته است.

حزب پ.ک.ک در ماه مارس 2013، آتش بس یک جانبه ای در جنگ علیه دولت ترکیه اعلام کرد و بخشی از نیروهای خود را از این کشور خارج کرد. در مقابل دولت ترکیه متعهد به اصلاحاتی شد که طی آن، حقوق بیشتری به کردها اعطا شود.

اما پس از حمله شبه نظامیان گروه تندروی داعش به شهر عین العرب (کوبانی)، ناگهان تنش میان دو طرف، از سر گرفته شد. اوجالان هشدار داد که سقوط کوبانی به دست داعش به معنی بن بست در روند صلح با دولت ترکیه است. او از دولت آنکارا خواست دست به اقدامی جدی برای جلوگیری از سقوط شهر و وقوع کشتار در آن دست بزند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با محکوم کردن تظاهرات خشونت‌آمیز در کشورش، متعهد شد که تمام تلاش خود را برای ادامه مذاکره با حزب پ.ک.ک به کار بندد.

بیش از 180 هزار تن از ساکنان عین العرب (کوبانی) به ترکیه فرار کرده‌اند. ترکیه برای مداخله نظامی خود علیه گروه داعش شرط‌هایی وضع کرده از جمله برقراری منطقه پرواز ممنوع و امن در مناطق مرزی سوریه با خود و همچنین آموزش و مسلح سازی مخالفان میانه‌روی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه.