سه‌شنبه، مهر ۲۹، ۱۳۹۳

پنج‌راه برای ایمن‌تر کردن حساب فیس‌بوک

ایمن کردن بیشتر حساب‌های فیس‌بوک برای تمام کسانی که به حفظ حریم خصوصی اهمیت می‌دهند مهم است، اما برای ایرانی‌ها، با توجه به میل سرکشی نظام برای امنیتی کردن هر چیز، قاعدتا ایمنی فیس‌بوک اهمیتی دو چندان دارد.
شنیدن این خبر که هشت شهروند ایرانی صرفا به دلیل آن‌چه «فعالیت‌های غیر قانونی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک» خوانده شده  جمعا به بیش از ١٠٠ سال زندان محکوم شده‌اند، اهمیت توجه به ایمنی فعالیت‌های ما در فیس‌بوک را دو چندان می‌کند.
١- مطمئن شوید پست‌های تایم لاین شما را تنها دوستان‌تان می‌بینند.
اگر در پذیرش درخواست‌های دوستی و یا فرستادن درخواست‌ها به اندازه کافی دقت کرده باشید و از دوستی با هویت‌های
مستعار، ناشناس و مشکوک خودداری کرده باشید، قاعدتا دیدن مطالب، عکس‌ها و نوشته‌های شما توسط دوستان‌تان که آدم‌های قابل اعتمادی هستند ایرادی ندارد.
دلیلی ندارد مطالب خود را به صورت عمومی (پابلیک) منتشر کنید. مطالب خود و کلا امکان دسترسی به محتوای تایم لاین خود را به دوستان‌تان محدود کنید. چند داده کلیدی چون عکس پروفایل، نام، تصویر پس‌زمینه و چند مورد دیگر در هر حال به روی همگان باز است، اما دسترسی به سایر داده‌ها را می‌شود بر روی چشم غریبه‌ها بست. چگونه؟
آیکون قفل واقع در گوشه راست بالای صفحه را کلیک کنید. در کادر کوچکی که باز می‌شود، روی پرسش اول «چه کسی می‌تواند چیزهای من را ببیند» کلیک کنید. گزینه‌های «عمومی»، «دوستان»، «تنها خودم» و «سفارشی کردن» ظاهر می‌شود. در میان این گزینه‌ها گزینه «دوستان» را انتخاب کنید. البته شما همیشه این امکان را دارید که هنگام پست یک عکس یا نوشته تازه در هنگام پست مطلب این گزینه را تغییر دهید. هرچند بهتر است فراموش نکنید، گزینه «عمومی» در هر حال مناسب نیست.
برای مدیریت پست‌هایی هم که پیش از این به اشتراک گذاشته‌اید، در پایان همان کادری که باز شده بود، روی عبارت «دیدن تنظیمات بیشتر» کلیک کنید.
اکنون صفحه‌ای با عنوان «تنظیمات حریم خصوصی و ابزارها» باز می‌شود. در این صفحه، در بخش نخست «چه کسی می‌تواند چیزهای من را ببیند» روی پرسش سوم، «محدود کردن پست‌های پیشین»، کلیک کنید و از این‌جا تمام پست‌های پیشین خود را از حالت پابلیک خارج کرده و دسترسی به آن‌ها را تنها به «دوستان» خود محدود کنید.
٢- امکان تماس افراد ناشناس با خود در فیس‌بوک را محدود کنید.
روی همان آیکون قفل دوباره کلیک کنید و در کادر باز شده روی گزینه «چه کسی می‌تواند با من تماس بگیرد» کلیک کنید. گزینه پیش فرض فیس‌بوک، «فیلتر معمولی» است که به دوستان شما و تمام کسانی که ممکن است شما را بشناسند اجازه فرستادن پیام به شما را می‌دهد. «فیلتر قوی» گزینه دیگری است که تنها به دوستان شما امکان می‌دهد برای شما پیام بفرستند. اگر از دریافت پیام‌های افراد مزاحم خسته شده‌اید، بهتر است گزینه «فیلتر قوی» را انتخاب کنید تا تنها دوستان موجود در لیست شما بتوانند برایتان پیام بفرستند. علاوه بر این شما در گزینه آخر همین کادر این امکان را دارید که ارسال درخواست دوستی را تنها به «دوستان دوستان» خود محدود کنید تا افرادی به کلی غریبه حتی امکان ارسال درخواست دوستی برای شما را نداشته باشند.
٣- مشخص کنید چه کسانی می‌توانند با داشتن شماره تلفن یا ایمیل‌تان، فیس‌بوک شما را بیابند.
روی علامت فلش کنار قفل گوشه راست بالای صفحه فیس‌بوک کلیک کنید. در کادر باز شده، روی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کلمه «تنظیمات» کلیک کنید، سپس در لیست گزینه‌های سمت چپ صفحه‌ای که باز می‌شود روی گزینه «حریم خصوصی» (Privacy) کلیک کنید.
در منویی که باز می‌شود برای گزینه «چه کسی می‌تواند من را بیابد» بگردید. در این‌جا سه پرسش متفاوت نوشته شده است. یافتن شما با شماره تلفن، ایمیل و موتور جستجو سه گزینه این پرسش هستند.
 روی کلمه «ویرایش» مقابل گزینه‌های ایمیل و تلفن کلیک کنید تا امن‌ترین پاسخ را برای این دو که «دوستان» هستند انتخاب کنید.
٤- تنظیم هشدار دسترسی به اکانت
شما می‌توانید یک اعلام هشدار در فیس‌بوک‌تان تنظیم کنید تا در صورتی که از یک کامپیوتر، تبلت یا گوشی هوشمند ناشناس کسی وارد اکانت فیس‌بوک شما شد، فیس‌بوک شما را با فرستادن یک ایمیل آگاه سازد. برای تنظیم دریافت این پیام هشدار وارد «تنظیمات» فیس‌بوک خود شوید، در صفحه تنظیمات روی گزینه «امنیت» کلیک کنید. در پنجره‌ای که باز می‌شود اولین گزینه، «هشدار دسترسی» (Login notifications) است. روی کلمه «ویرایش» مقابل این گزینه کلیک کنید و دریافت ایمیل یا پیامک و یا هر دو را انتخاب کنید و تغییرات را ذخیره کنید.
٥- دو مرحله‌ای کردن ورود به فیس‌بوک
برای امنیت بیشتر کاربری حساب فیس‌بوک بهتر است ورود به آن را همچون سرویس‌های ایمیل دو مرحله‌ای کنید. با دو مرحله‌ای کردن دسترسی تنها دانستن ایمیل کاربری و رمز عبور برای ورود به حساب فیس‌بوک کافی نیست و شما باید پس از وارد کردن صحیح رمز عبور، عددی را هم که به تلفن شما تکست می‌شود با در اپ گوشی هوشمند شما تولید می‌شود وارد کنید تا بتوانید وارد حساب شوید.
وارد قسمت تنظیمات شوید، سپس وارد قسمت «امنیت» شوید. در صفحه امنیت، باکس مقابل «اجباری شدن کد امنیتی برای ورود به حساب از دستگاه‌های ناشناس» را کلیک کنید. سپس برای فعال شدن این قابلیت روی گزینه «شروع کنید» کلیک کنید.
از این پس، هرگاه از دستگاه جدیدی بخواهید وارد اکانت خود شوید، باید این کد را وارد کنید و پس از وارد کردن کد، دستگاه را ذخیره کنید تا فیس‌بوک آن را به عنوان دستگاه شما بشناسد و مجددا از شما کد دسترسی طلب نکند. قاعدتا هکرها در صورت دسترسی به ایمیل کاربری و رمز عبور شما قادر به هک کردن فیس‌بوک شما نخواهند بود، چون برای ورود به حساب شما به رمز عبوری نیاز دارند که تنها به شماره گوشی موبایل شما تکست می‌شود.
منبع: نکد سکیوریتی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر