سه‌شنبه، مهر ۱۵، ۱۳۹۳

چرا مایکروسافت از عدد ۹ گذشت و ویندوز ۱۰ را عرضه کرد؟

ویندوز جدید بر خلاف انتظار بسیاری از کاربران، ویندوز ۹ نام ندارد. چرا مایکروسافت به جای انتخاب عدد ۹، ترجیح داد که سیستم عامل جدیدش را ویندوز ۱۰ بنامد؟
همان‌طور که پیشتر در تک‌نویس گزارش کردیم، مایکروسافت روز سه‌شنبه نسخه جدید ویندوز را به‌طور رسمی در سان‌فرانسیسکو معرفی کرد. فارغ از تمام گزینه‌های جذاب و قابلیت‌های ویژه‌ای که گفته می‌شود سیستم عامل جدید از آن‌ها برخوردار است، نحوه نام‌گذاری این محصول نورسیده توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

مایکروسافت پس از ویندوز‌های ۷ و ۸، از روی عدد بعدی پرید و سیستم عامل جدید را ویندوز ۱۰ خواند. بلافاصله گمانه‌زنی‌ها درباره وجه تسمیه ویندوز ۱۰ شروع شد و بعضی گفتند که مایکروسافت می‌خواهند توالی عددی را از نام‌گذاری سیستم‌عامل‌هایش حذف کند. عده‌ای دیگر نظر دادند که مایکروسافت به مناسبت عرضه دهمین سیستم عامل خود، عدد ۱۰ را انتخاب کرده و انتشار این‌گونه گمانه‌زنی‌ها ادامه پیدا کرد. با این‌حال، به نظر می‌رسد که دست‌کم یک دلیل منطقی پشت این تصمیم وجود دارد.
به گزارش سی‌نت، ظاهرا دلیل اصلی مایکروسافت برای جهش از روی عدد ۹، سابقه دو ویندوز ۹۵ و ۹۸ است. در زمانی که این دو ویندوز به بازار عرضه شدند، بسیاری از برنامه‌نویسان در کدهای خود، شرط شناسایی سیستم‌عامل را وجود عدد ۹ ذکر کرده‌اند. این کد را که یک برنامه‌نویس در Reddit نمایش داده ببینید:
در واقع پیشتر بسیاری از برنامه‌نویسان تنبل و سهل‌انگار که به گفته کارشناسان سایت Gizmodo تعدادشان کم هم نیست، شناسایی سیستم عامل توسط برنامه را منوط به حضور واژه Window 9 کرده که البته منظور آن‌ها ویندوزهای ۹۵ و ۹۸ بود. احتمالا آنان هرگز فکر نمی‌کردند یک ویندوز 9X دیگر هم در آینده به جمع محصولات مایکروسافت اضافه شود.
ظاهرا متخصصان مایکروسافت برای گریز از دردسرهایی که این برنامه‌ها می‌توانستند به همراه آورند، از خیر عدد ۹ گذشته‌اند. با این حال یکی از سخن‌گویان مایکروسافت بدون این‌که به چنین حدسی پاسخ دهد، در این‌باره گفت: «ویندوز ۱۰، ویندوزها را به سمت و سوی جدیدی از انجام کارها می‌برد. این فقط یک تغییر در توالی عددی نیست بلکه ویندوز جدید توانایی‌هایی به میلیاردها کاربر آتی خواهد داد».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر