چهارشنبه، مهر ۱۶، ۱۳۹۳

جنگ باندها بر سر مذاکرات هسته‌یی به کجا می‌انجامد؟

8:40:54 AM 1393/7/16
مذاکرات هسته ای در نیویورک
مذاکرات هسته ای در نیویورک
پس از سخنان ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا، پس از شکست مذاکرات هسته‌یی در نیویورک و شکست سفر روحانی به نیویورک، رسانه‌های باند خامنه‌ای حملات بی‌سابقه‌یی را علیه ظریف و سیاست خارجی دولت آخوند حسن روحانی را شروع کرده‌اند.
هدف حملات باند خامنه‌ای به ظاهر ظریف است، اما این حملات در واقع زیرضرب قرار دادن سیاست آویختن به غرب باند رفسنجانی- روحانی و خط این باند در مذاکرات هسته‌یی است.
زیرا با توجه به این‌که رسانه‌های باند ولی‌فقیه بنا‌ به فرموده وادار به سکوت شده‌اند تا اصل مذاکرات را زیر سؤال نبرند، آنها هر روز بهانه‌یی به دست می‌آورند تا زیر پوشش آن اصل موضوع را زیرضرب بگیرند. تقریباً تمامی رسانه‌های باند خامنه‌ای، ظریف و سیاست مذاکرات را زیرضرب قرار داده‌اند و هم‌اکنون نیز حملاتشان ادامه دارد.
روزنامه وطن امروز نزدیک به جبهه پایداری از باند خامنه‌ای، در 9مهر93 در گزارشی با تیتر «‌ابعاد جدید ظریف گیت» نوشته است: «‌با انتشار فیلم درد دلهای انتخاباتی وزیر امور خارجه ایران در شورای روابط خارجی آمریکا، نگرانیها پیرامون حفظ منافع ملی در مذاکرات بیشتر شده است».
همین روزنامه در شماره 14مهر در مقاله‌یی تحت عنوان ”مذاکرات هسته‌یی یا کمپین انتخاباتی“ با حمله به وزیرخارجه روحانی و اظهارات او در جلسه شورای روابط خارجی آمریکا مبنی بر این‌که اگر توافقی در زمینه هسته‌یی صورت نگیرد در انتخابات آتی مجلس باند رفسنجانی- روحانی انتخابات را به باند رقیب می‌بازند، ربط مذاکرات و انتخابات مجلس را زیر سؤال می‌برد که مگر تیم مذاکرات هسته‌یی بخشی از کمپین انتخاباتی این باند است که غرب، ”تیم مذاکره‌کننده مذاکرات هسته‌یی را به‌عنوان بخشی از کمپین انتخاباتی جریان غربگرا“ تعریف کند.
این روزنامه، دولت روحانی و وزیر خارجه‌اش را سرزنش می‌کند که در اذهان قدرتهای غربی این تصور را به‌وجود آورده‌اند که ”حرفهای حکومت را خیلی جدی“ نگیرند.
سفیر سابق رژیم در روسیه در دوران حکومت احمدی‌نژاد نیز ضمن اذعان به این‌که تا کنون نتیجه جدی از مذاکرات نصیب رژیم نشده است، به سخت شدن مواضع کشورهای طرف مذاکراه با رژیم اشاره می‌کند و تیم مذاکراه کننده و ظریف را متهم می‌کند که با ژستهای ”دیپلوماتیک، متکبرانه و پیچیده“ سر باند مقابل شیره مالیده‌اند و با پوش ”تخصصی بودن و محرمانه بودن مسایل دیپلوماتیک“ سعی کرده‌اند که نیروهای نظام را ”از واقعیاتی که در پروسه‌های دیپلوماسی می‌گذرد دور نگه دارند و با این دو حربه، پوشش حفاظتی برای خود و اقدامات خود بسازند“
این دیپلومات سابق رژیم با نقل حرفهای ظریف در شورای روابط خارجی، سیاست باند رفسنجانی- روحانی را باعث ”استضعاف دیپلوماتیک ملی“ رژیم نزد کشورهای غربی می‌داند و می‌نویسد: ”آنچه در شورای روابط خارجی آمریکا اتفاق افتاد به‌لحاظ استانداردهای دیپلوماتیک به‌طور کاملاً واضح و روشن خلاف نورم‌های دیپلوماتیک است. شما در جهان هیچ وزیر خارجه‌ای را پیدا نمی‌کنید که در یک اجلاس رسمی و علنی در برابر پرسش در قبال سیاست خارجی، به درد دل با حضار درباره تأثیرات آن امر خارجی در ایجاد مشکل در داخل برای خود و جناح داخلی خود بپردازد“. (وطن امروز14مهر93)
رسانه‌های باند خامنه‌ای در حالی مذاکرات هسته‌یی رژیم را به بهانه سخنان ظریف زیر ضرب قرار می‌دهند که می‌بایست حرفهای خامنه‌ای و حمایت او از اصل مذاکرات و سیاست ”دکترظریف“ قاعدتاً برایشان به‌اصطلاح فصل الخطاب باشد.
با توجه به اوضاع درهم ریخته کنونی رژیم بر سر مذاکرات هسته‌یی این سؤال پیش می‌آید که این جنگ کجا تعیین‌تکلیف می‌شود و برنده این جنگ کدام یک از جناحهای رژیم است؟
البته سرنوشت این جنگ را خامنه‌ای تعیین‌تکلیف می‌کند که جام زهر را تا آخر بخورد یا به فکر ادامه برنامه هسته‌یی باشد، که در این صورت توافقات صورت گرفته را نیز عملاً زیر پا می‌گذارد. خامنه‌ای این جنگ را در هر جهتی تعیین‌تکلیف کند (خوردن زهر تا آخر یا به هم زدن میز مذاکرات) هیچ‌یک از جناحهای رژیم برنده آن نیستند و اساساً برنده‌یی برای آن متصور نیست، زیرا خامنه‌ای هر خطی را در پیش بگیرد، نهایتاً ضرر کننده آن کلیت نظام آخوندی با تمامی دسته‌بندیهای درونیش خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر