اتحادیه اروپا و ترکیه روز چهارشنبه 1-10-2014 توافقنامه ای را امضا کردند که به موجب آن پناهجویانی که از خاک ترکیه وارد اتحادیه اروپا می شوند به این کشور بازگردانده خواهند شد. این توافق از روز چهارشنبه اول اکتبر به اجرا گذاشته می شود.


به گزارش سایت "weden today "بر مبنای این توافق پناهجویانی که به نحوی خود را از طریق مرز ترکیه به یکی از 28 کشور عضو اتحادیه اروپا برسانند، دوباره به ترکیه بازگردانده خواهند شد.

همچنین در این توافقنامه مقرر گردید که ورود شهروندان ترکیه به اتحادیه اروپا بدون اخذ روادید صورت گیرد.

در اثر جنگ داخلی سوریه طی سه سال گذشته، بیش از یک و نیم ملیون نفر از مردم این کشور به ترکیه پناه برده اند. پناه بردن این تعداد سوری به ترکیه، این کشور را به بزرگترین میزبان پناهندگان در جهان تبدیل کرده است .

این در حالی است که در پی حملات جدید دولت اسلامی عراق و شام "داعش"به روستاهای کردنشین کوبانی در نزدیکی مرز میان سوریه و ترکیه، به تعداد پناهندگان سوری در ترکیه افزوده می شود.

سازمان های حقوق بشری وابسته به سازمان ملل متحد از برخی کشورهای اروپایی مانند یونان و ایتالیا به دلیل بازگرداندن پناهجویان به کشورهای مبداء این پناهندگان به شدت انتقاد کردند.

در سال جاری بیش از 2500 پناهجو برای فرار از فقر، جنگ، آزار و فشار سیاسی در تلاش برای رسیدن به اروپا از طریق دریا جان خود را از دست دادند.

گفتنی است که ترکیه و اتحادیه اروپا این توافقنامه را در ماه دسامبر سال گذشته امضا کرده اند و در ماه ژوئن گذشته توسط پارلمان ترکیه تصویب شد و از اول اکتبر ماه جاری به اجرا درآمد.