سه‌شنبه، مهر ۱۵، ۱۳۹۳

هراس نظام ولایت از ورود ترکیه به ائتلاف جهانی

8:11:08 PM 1393/7/15
نیروهای ارتش ترکیه در حالت آماده باش در مرز سوریه
نیروهای ارتش ترکیه در حالت آماده باش در مرز سوریه
استقبال بین‌المللی از ورود ترکیه به ائتلاف جهانی ضدداعش، رژیم آخوندی و رسانه‌های وابسته به آن را سوته دل کرد. زیرا با ورود ترکیه رژیم بشار اسد بیش ازپیش در تنگنا و خاکریز ”عمق استراتژیک“ رژیم آخوندی بیش ازپیش در معرض تهدید قرارمی‌گیرد. از این‌رو مهره‌ها و رسانه‌های حکومتی در یک کرهماهنگ آه فغان سرمی‌دهند.
سایت وزارت‌خارجه رژیم گزارش داد  محمدجواد ظریف در تماس با همتای ترک با اشاره به مصوبه پارلمان این کشور ”راه و روش اتخاذ شده برای مقابله با پدیده شوم تروریسم در منطقه را مورد انتقاد قرار داد و نسبت به هر گونه اقدام که شرایط جاری را پیچیده‌تر کند ابراز نگرانی کرد“.
روزنامه شرق وابسته به باند رفسنجانی- روحانی  نسبت به مصوبه پارلمان ترکیه مبنی بر اجازه دادن به ارتش ترکیه برای عملیات برون مرزی از جمله در خاک سوریه، دچار سؤال و ابهام استراتژیکی شده و می‌نویسد: ”پیش از آن که نگاهها به رویکرد مقابله ترکیه با «داعش» معطوف شود، نگرانیها در ارتباط با تفحص حاکمیت ملی سوریه و عراق مطرح است و شاید به همین دلیل است که در تقابل ترکیه با «داعش» تردید وجود دارد و اساساً رویکرد ترکیه را در چارچوب سیاست تهاجمی مبتنی بر ملاحظات سیاسی- امنیتی این کشور ارزیابی می‌کنند“. (شرق14مهر93)
در حالی که دولت عراق خواهان اقدام ائتلاف جهانی علیه داعش است، و مقامات رژیم بشار اسد نیز تا کنون مخالفتی با این مداخله ابرازنکرده‌اند، رسانه‌های باند باندرفسنجانی- روحانی درمقام سخنگو و وکیل مدافع دولت عراق و رژیم اسد درسوریه ظاهرمی شوند.
روزنامه ابتکار در این رابطه می‌نویسد: ”: ترکیه امروز سعی دارد برای کسب جایگاه خود هرجایی که لازم باشد نقش آفرینی کند ه رچند که فعالیتش در جهت مخالف منافع تهران باشد. این روایت از فعالیتهای آنکارا نشان‌دهنده بیش فعالی سیاسی ترک ها در زمین منطقه‌ای ایران است که این همت خاص دستگاه سیاست خارجه ایران را برای مهار آن می‌طلبد.
… این بار، آنها را به خطوط قرمز ایران نزدیک کرده است و حالا داعیه‌دار لشکرکشی نظامی به مناطقی شده‌اند که جمهوری اسلامی پیش از این به‌خاطر آنها در مقابل ابرقدرت ها ایستاده بود“ (ابتکار14مهر93)
روزنامه جمهوری وابسته به رفسنجانی  ضمن سرهم‌بندی کردن مطالبی در زمینه ورود ترکیه به ائتلاف، از این‌که خاکریزهای رژیم در ”عمق استراتژیک“ یعنی سوریه و عراق به خط رافتاده وحشت‌زده است: ”کاخ سفید قصد ندارد به حمایت خود از گروه‌های تروریستی و مخالفان نظام سوریه پایان داده و آن را محکوم کند، بلکه با تقسیم مخالفان بشار اسد به“ افراط گرا ”و“ میانه‌رو ”تلاش دارد هم‌چنان به حمایتهای خود از آنان و سیاستهای مداخله‌جویانه خود در منطقه ادامه دهد“. داعش ”و مستمسک مبارزه با تروریسم، فقط بهانه‌یی برای مداخله علیه سوریه و عراق است“ (جمهوری14مهر93)
در وحشت از این ائتلاف و به خطر افتادن عمق استراتژیک است که باعث شده پاسدار رحیم صفوی مشاور نظامی ”مقام عظمای ولایت“ در معجونی از ابراز وحشت آمیخته با قدرت‌نمایی بگوید: ”مبدأ تهدیدات احتمالی دریایی علیه ایران، احتمالاً از دریای مدیترانه، دریای سرخ، اقیانوس هند تا دریای عمان و خلیج فارس خواهد بود و نیروهای مسلح ایران باید تهدیدات و ماجراجویی احتمالی دشمنان را از مبدأء آن مورد هدف قرار دهند“ (رسالت14مهر93)
طبعاً علت سوزگداز رژیم آخوندی از ورود ترکیه به ائتلاف این است که ترکیه نیز مانند سایرکشورهای شرکت کننده در این ائتلاف، رودروی مطامع رژیم آخوندی در منطقه خصوصاً درکشورهای عراق و سوریه قرار گرفته است. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که مخالفت رژیم آخوندی منجر به اقدام جدی علیه ترکیه هم می‌شود؟
پاسخ اساساً منفی است زیرا هر اقدام احتمالی رژیم در این زمینه، آن را رودروری جامعه جهانی و قدرتهای منطقه‌یی قرارمی‌دهد و نظام ولایت از چنین جرأت وتوانی برخوردارنیست. بنابراین تنها ارزشی که می‌توان برای این حرفها قابل شد ارزش پارس خوابیده ودود ودم‌های پوشالی است و در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای کسی وقعی به آن نمی‌گذارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر