پنجشنبه، مهر ۱۷، ۱۳۹۳

کارزار امنیت دیجیتال...

از سال ۲۰۰۹ تا کنون «کریستوفر سگوئن» به طور خستگی ناپذیری برای ارتقاء امنیت من و شما در اینترنت تلاش کرده است.
این محقق امنیت دیجیتال تا کنون موفق شده است یک لایه امنیتی بسیار مهم را به دنیای اینترنت بیفزاید. در واقع او با این کار باعث شده است تا سرکوب و سانسور اینترنتی برای حکومت‌های سرکوبگر به مراتب سخت‌تر از گذشته شود، اتفاقی که البته حکومت‌ها به آن اذعان نمی‌کنند.

کریستوفر سگوئن موفق شد تا با افزودن یک لایه امنیتی، ساز و کار تغییر از «HTTP» به «HTTPS» به راه بیفتد. اما این افزایش یک حرف چه تاثیری داشه است؟

بر اساس پروتکل HTTP، تمامی اطلاعات وبسایتی که شما از آن دیدن می‌کنید به صورت متن و در اینترنت‌‌ رها شده و هکر‌ها و دولت‌ها می‌توانند به سادگی شما را رصد کنند که از چه وبسایت‌هایی دیدن می‌کنید، چه عکس‌هایی می‌بینید یا چه ویدیوهایی را تماشا می‌کنید.
حتی بد‌تر از این، جعل وبسایت‌ها و نفوذ در میانه راه شما و وبسایتی که قرار است ببینید بر اساس HTTP بسیار ساده‌تر است. اتفاقی که ممکن است بیفتد این است که شما از هیچ طریقی نمی‌توانید مطمئن شوید که وقتی قصد کردید از فلان وبسایت دیدن کنید، دقیقا به‌‌ همان وبسایت متصل شوید نه وبسایتی که دیگران برای شما تدارک دیده‌اند. بنابراین به راحتی می‌شد به جای یک ویدیو، بدافزاری را روانه سیستم شما کرد. سرقت هویت و اطلاعات بر اساس پروتکل HTTP بسیار ساده‌تر بود و احتمال لو رفتن تمام اطلاعات هویتی شما در اینترنت از این طریق بسیار بیشتر بود.
بعد از ایجاد پروتکل HTTPS که نشانه ایمن بودن اتصال شما با سرورهای یک وبسایت است، اطلاعات رد و بدل شده بین وبسایت و سرور‌ها رمزگذاری می‌شود و دیگر کسی نمی‌تواند از فعالیت‌های شما در اینترنت به سادگی گذشته مطلع شود و امکان نفوذ در میانه اتصال پایین‌تر رفته است.
این خدمات را کریستوفر سگوئن با تلاشی مستمر و با به کارگیری انواع روش‌ها از تطمیع و تهدید گرفته تا مذاکره و چانه زنی به جهانیان ارائه کرده است. او در این تلاش تنها نیست و امیدوار است به زودی روزی فرا برسد که دارندگان وبسایت‌ها بدانند که با بی‌اعتنایی به موضوع امنیت کاربرانشان، از گردونه دنیای اینترنت دور انداخته خواهند شد.
این مبارزه مدتی است آغاز شده است. همچنان که مدتی پیش گوگل اعلام کرد که در نتایج سرچ، وبسایت‌هایی را در اولویت قرار خواهد داد که از رمزگذاری و پروتکل HTTPS استفاده می‌کنند.
شما نیز به این کارزار بپیوندید. تا جایی که می‌توانید تلاش کنید از وبسایت‌هایی دیدن کنید که این ویژگی را دارند. این ویژگی را با دیدن علامت یک قفل در کنار آدرس وبسایت می‌توانید تشخیص دهید.
منبع: اف سی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر