پنتاگون یا وزارت دفاع آمریکا روز سه شنبه 07 اکتبر 2014 اعلام کرد که آمریکا ارتش افغان را با سلاح های مدرن و چرخبال های "530 FMD" مجهز می سازد.


این وزارت با انتشار خبرنامه ای نوشت، این چرخبال ها برای آموزش پیلوت های افغان فرستاده می شوند و در جریان آموزش از این چرخبال ها برای هدف قراردادن مخالفان مسلح دولت نیز استفاده خواهد شد.

درخبرنامه مذکور آمده است:"قرار است در اواسط سال 2015 ميلادی، شش فروند از این چرخ بال ها، به افغانستان فرستاده شود."

این درحالیست که آمریکا درگذشته اعلام کرده بود که اگر پیمان امنیتی میان کابل- واشنگتن امضاء شود، آمریکا برای تجهیز ارتش افغان توجه جدی خواهد کرد.

افغانستان هفته گذشته پیمان امنیتی را با آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) امضاء کرد و با امضای این دو سند تاریخی حضور سربازان خارجی دراین کشور قانونی گردید.

اوباما: با تمام قدرت از افغانستان حمایت می کنیم

بعد از امضای پیمان امنیتی کابل- واشنگتن، باراک اوباما رییس جمهور آمریکا اعلام کرد، که آمریکا با تمام قدرت سیاسی و اقتصادی اش از حکومت جدید افغانستان حمایت می کند.

کاخ سفید روز چهارشنبه هفته گذشته درخبرنامه ای نوشت:"اوباما گفته است که با امضای این سند، امریکا در آموزش و پشتیبانی نیروهای امنیتی افغانستان سهم فعال خواهد گرفت. آمریکا بر همکاری هایش با حکومت تازه افغانستان متعهد است و این پیمان امنیتی سبب حفظ حاکمیت، تأمین صلح و ثبات در این کشور خواهد شد."

این درحالیست که باراک اوباما، درماه مه سال جاری میلادی رسماً اعلام کرده بود که بعد ازسال 2014 میلادی 9800 سرباز آمریکایی در افغانستان باقی می مانند اما این سربازان تا سال 2016 به گونه تدریجی از این کشور بیرون خواهند شد و بعد ازسال 2016 فقط 1000 سرباز آمریکایی برای مشاوره به ارتش افغان و تأمین امنیت اماکن دیپلماتیک آمریکایی دراین کشور باقی خواهند ماند.