پنجشنبه، اردیبهشت ۰۷، ۱۳۹۶

#ایران# ادامه اعتراضات در ونزوئلا؛ خروج ونزوئلا از سازمان کشورهای آمریکایی


از آغاز ماه آوریل جاری تاکنون ۳۲ نفر در درگیری‌های خیابانی بین مخالفان و موافقان دولت ونزوئلا و نیروهای امنیتی این کشور کشته شده‌اند.
از آغاز ماه آوریل جاری تاکنون ۳۲ نفر در درگیری‌های خیابانی بین مخالفان و موافقان دولت ونزوئلا و نیروهای امنیتی این کشور کشته شده‌اند.

 27.4.2017
 

 بحران در ونزوئلا و ادامه اعتراضات در این کشور دولت را به اقدامات دیپلماتیک کشاند. دلسی رودریگز، وزیر امور خارجه ونزوئلا در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که این کشور از سازمان کشورهای آمریکایی خارج خواهد شد.

وزیر امور خارجه ونزوئلا گفت نامه خروج ونزوئلا فردا، جمعه ۲۸ آوریل / ۸ اردیبهشت به سازمان کشورهای آمریکایی تقدیم خواهد شد.
روند خروج از سازمان کشورهای آمریکایی در مجموع حدود ۲۴ ماه طول خواهد کشید.
سازمان کشورهای آمریکایی همواره رفتار دولت ونزوئلا با اپوزیسیون را مورد انتقاد قرار داده است. لوئیس آلماگرو، دبیرکل سازمان کشورهای آمریکایی به‌تازگی گفته بود که دمکراسی در ونزوئلا به‌شدت آسیب دیده است.
از سوی دیگر دولت ونزوئلا همواره سازمان کشورهای آمریکایی را به مداخله در امور داخلی کشور خود متهم کرده است.
ونزوئلا بیش از سه سال است که در بحران اقتصادی و تنش‌های شدید سیاسی به‌سر می‌برد. اپوزیسیون دولت را متهم به رکود اقتصادی و سرکوب حقوق دموکراتیک می‌کند و دولت وضعیت بد اقتصادی کشور را به توطئه اپوزیسیون و کشورهای خارجی نسبت می‌دهد.
در یک ماه اخیر اعتراضات مخالفان شدت بیشتری گرفته و تجمعات و تظاهرات مخالفان و موافقان دولت به خشونت کشیده است.
در آخرین تظاهرات نیز دو نفر کشته شدند. بدین ترتیب شمار کشته‌شدگان از آغاز ماه آوریل جاری تاکنون به ۳۲ رسید.
اپوزیسیون در سال ۲۰۱۵ در انتخابات پارلمانی پیروز شد. از آن زمان نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا با احکام اضطراری پارلمان را دور زده است.
کاهش شدید قیمت نفت در سه سال اخیر ضربه بزرگی بر اقتصاد ونزوئلا که ۷۰درصد درآمد خود را از فروش نفت به‌دست می‌آورد، وارد کرد. ونزوئلا که دارای بزرگترین ذخایر نفتی در جهان است در حال حاضر به دشواری ارز لازم برای واردات کالا را می‌تواند تهیه کند.
این شرایط کمبود کالا، قطع آب و برق، تنش‌ها و ناآرامی‌های اجتماعی و سیاسی را دامن زده است.

رادیوزمانه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر