تعدادی از نمایندگان پارلمان عراق روز چهارشنبه 29-1-2014 ، نوری مالکی نخست وزیر این کشور را به پنهانکاری و کتمان حقایق آنچه که در استان سنی نشین الانبار می گذرد، متهم کردند.

این نمایندگان ضمن مقصر دانستن مالکی در رابطه با رویدادهای اخیر الانبار، او را به تلاش برای پیچیده تر کردن اوضاع سیاسی و امنیتی در این استان و بهره برداری از آن به سود خود متهم کردند.
بر اثر درگیری میان گروههای مسلح مخالف حکومت مالکی با نیروهای ارتش و پلیس دولت عراق، تعداد زیادی از مردم بی گناه منطقه الانبار کشته شدند.

در همین حال محمد طه عضو کمیسیون امنیت و دفاع از ائتلاف کردستان با اشاره به حوادث اخیر الانبار گفت :" کمیته امنیت و دفاع تاکنون اطلاعات دقیقی از تعداد کشته شدگان غیر نظامی، افراد مسلح و یا حتی نیروهای امنیتی ندارد".

از سوی دیگر حامد المطلگ نماینده استان الانبار تاکید کرد که گلوله باران بی رویه مناطق مسکونی شهر فلوجه هنوز ادامه دارد و تعدادی زیادی از مردم این شهر کشته شده اند.

پارلمان الانبار در گزارشی اعلام کرد، تاکنون بیش از 140 هزار خانواده بر اثر درگیری ها نظامی از خانه و کاشانه خود آواره شدند.

طبق این گزارش درگیری ها در استان الانبار در حال شدت گرفتن است. مردم فلوجه و رمادی مالکی نخست وزیر عراق را به اتخاذ سیاست های فرقه گرایانه علیه خود متهم می کنند.

 سنی های عراق می گویند که آنها هدف اصلی "قانون مبارزه با تروریسم " که از سوی دولت مالکی وضع شده، قرار گرفته اند.

سازمان ملل متحد هفته گذشته اعلام کرد دست کم 7818 غیرنظامی و 1050 نفر از نیروهای امنیتی عراق در سال 2013 کشته شده اند.

این آمار، بالاترین عدد کشته شدگان در چند سال گذشته است، اگرچه که هنوز بسیار پایین تر از آمار کشته شدگان در اوج شورش های عراق در سال های 2006 و 2007 می باشد.

نیروهای آمریکایی اواخر سال 2011 از عراق خارج شدند. از آن تاریخ تاکنون نیروهای امنیتی و ارتش این کشور نتوانسته اند به جنگ فرقه ای و حملات گروههای مسلح در این کشور پایان دهند.