دوشنبه، بهمن ۰۷، ۱۳۹۲

دوشنبه، 7 بهمن ماه 1392 = 27-01 2014

سقوط ۹۵ پله‌ای گمرک ایران در جایگاه جهانی

اختلاف ۸روزه در ترخیص کالا با دنیا
معاون گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در سال ۸۴ جایگاه گمرک ایران در جهان رتبه ۵ بود، گفت: امروز این رقم به بالای ۱۰۰ سقوط کرده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، حسن بقائی شامگاه یک‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: زمان ترخیص کالا در ایران برای واردات 32 روز و برای صادرات 23 روز است و این عدد بسیار بالاست و باید به‌سرعت کاهش یابد.
وی با بیان اینکه هرروز توقف کالا در گمرک برابر است با افزایش یک درصد قیمت کالا که قیمت تمام‌شده را بالا می‌برد، افزود: باید همه سازمان‌های متولی به‌عنوان یک نهضت ملی وارد عمل شوند و مدت زمان ماندن کالا در گمرک را کاهش دهند.
معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان زنجان تصریح کرد: استان زنجان با 7 استان کشور همسایه است و به‌عنوان شاهراه ارتباطی و ترانزیتی کشور محسوب می‌‌شود، باید از این پتانسیل استان برای ارتقای رونق کسب و کار استان بهره‌گیری شود.
وی بیان کرد: گمرک استان زنجان در ردیف گمرک‌های فعال کشور قرار نمی‌گیرد، باید فعالان اقتصادی استان تلاش کنند صادرات و واردات را از گمرک زنجان انجام دهند.
بقایی خاطرنشان کرد: استقرار پنجره واحد در گمرک یکی از برنامه‌هایی است که برای سرعت بخشیدن به کارهای گمرکی در اکثر گمرکات کشور راه‌اندازی شده و در مرحله اول پنجره واحد فیزیکی بود که باید برای مجازی کردن آن تلاش کنیم.
وی افزود: با همکاری سازمان‌های متولی برای رشد و تقویت این پنجره‌ها باید تلاش شود که تأثیرات فراوانی در روان‌سازی ترخیص کالا، کاهش هزینه و کاهش جابه‌جایی در سطح شهر را به‌دنبال دارد.
معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت صادرات گفت: صادرات یکی از رویه‌هایی است که در گمرک اهمیت زیادی دارد و در سال‌های اخیر به‌لحاظ مشکلات ناشی از تحریم‌ها برای ارزآوری توجه ویژه‌ای به آن شده است.
وی اظهار کرد: ارزیابی در محل، ایجاد انبارهای اقتصادی صادراتی‌، حضور در واحد‌های تولیدی برای صادرات راه‌کارهایی است که برای تقویت صادرات باید تقویت شوند.
بقایی با اشاره به اینکه تراز صادرات و واردات در ایران نزدیک به هم است، بیان کرد: این نزدیکی یکی از شاخص‌های خوب برای هر کشوری است و میزان صادرات هرچه افزایش یابد اشتغال‌زایی بیشتری نیز ایجاد می‌شود.
وی با اشاره به تأثیرات مثبت برداشته شدن برخی از تحریم‌ها اظهار کرد: امیدواریم با خارج شدن محصولات ما از تحریم دوباره گمرک ایران به جایگاه اصلی خود برسد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر