شنبه، آذر ۰۴، ۱۳۹۶

#ایران# قانون جدید ته لنجی زندگی دَیّری ها را تعطیل کرده است



روز شنبه ۴آذر ۹۶ تعدادی از کاسبان ته لنجی در دَیّر مقابل فرمانداری تجمع اعتراضی برگزار کردند آنها می گفتند قانون جدید ته‌لنجي زندگي ما را تعطيل كرده است و ما دچار مشکل هستیم
شهرستان دَیّر  یکی از شهرستانهای استان بوشهر در جنوب ایران و در ساحل خلیج فارس قرار دارد. دارای سه بخش مرکزی، آبدان و بردخون است. مرکز این شهرستان بندر دیر است. براساس سرشماری رسمی سال ۱۳۹۰ جمعیت این شهرستان ۵۲٫۵۲۳ نفر (۱۲٫۷۷۹ خانوار) است که بر همین اساس در سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۴۸٫۴۸۸ نفر (۱۰٫۰۳۶ خانوار) بوده است.
ته لنجی نوعی واردات کالا به همراه ملوانان است که در جنوب ایران رواج دارد. بازارهای ته لنجی در آبادان و گناوه دیلموجود دارند.
طبق قانون «کالای ته لنجی یا ملوانی، کالایی است که صاحبان لنج و خدمه مجاز به واردات آن هستند» و بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات هر ملوان سالانه می‌تواند ۶ بار کالا به میزان ۱۵۰۰ دلار با خود وارد کند. این امر منجر به اشتغال ۱۵۰۰ نفر در مرز چزابه و ۲۰۰۰ نفر در مرز شلمچه شده‌است. رئیس جمهور ایران در سال ۱۳۸۴ در جمع مردم بندر گناوه گفت: «: «ما این جا علام می‌کنیم ته لنجی هیچ محدودیتی ندارد و نباید به ۴ بار محدود شود و اگر توانستند سالی ۱۲ بار هم بروند، دولت هیچگاه نباید مانع فعالیت‌های سالم مردم باشد آن هم مردمی زحمتکش که روزها و هفته‌ها در دریا جان خودشان را به خطر می‌اندازند تا نان زن و بچه هایشان را تهیه کنند. دولت باید مانع را از پیش پای آنها بردارد.» اما هفده ماه بعد از این وعده، دولت ته لنجی را به شدت محدود کرد و حتی به سوی حذف آن حرکت کرد و باعث لنگر انداختن صدها لنج تجاری در بندرهای بوشهر شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر