سه‌شنبه، آبان ۲۳، ۱۳۹۶

#ایران# آغاز اعمال محدودیت‌های بانکی برای ایرانیان در چین و مالزی


ارش‌ها از ایجاد محدودیت‌های بانکی برای ایرانیان در چین و مالزی و بستن شماری از حساب‌های بانکی آن‌ها در این دو کشور حکایت دارد.
علی شریعتی عضو اتاق بازرگانی ایران سه‌شنبه ۱۴ نوامبر در این باره به خبرگزاری ایلنا گفت: «چین از هفته‌ها پیش روابط بانکی خودش را با ما محدود کرده بود. خصوصا با سفر ترامپ به این کشور این، امر شدت گرفته اما در مالزی، بانک‌های این کشور از چند روز پیش به برخی بازرگانان و حتی دانشجوهای ایرانی اعلام کردند که نمی‌توانند به آنها خدمات بانکی ارائه کنند».
علی شریعتی افزود: «متاسفانه با گذشت دو سال از برجام هنوز مشکلات بانکی برای بازرگانان ایرانی حل نشده است و بیشتر بانک‌های بزرگ جهان حاضر به قبول ریسک تجارت با ایران نیستند».
اشاره شریعتی به توافق هسته‌ای با ایران است که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود. این توافق ژوئیه ۲۰۱۵ میان ایران و گروه ۱+۵ (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، به علاوه آلمان) منعقد و از یک سال پس از آن اجرایی شد.
برپایه این توافق، مقرر شد در مقابل محدود شدن برنامه اتمی ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه، لغو شد.
محدودیت‌های بانکی برای ایران و ایرانی‌ها، از جمله موارد تحریمی علیه ایران بود که برپایه توافق هسته‌ای لغو شد. با این وجود هنوز بانک‌های بزرگ حاضر به پذیرش ریسک تعامل با ایران نیستند. با وجود این‌که بسیاری از محدودیت‌های بانکی اعمال شده علیه ایران لغو شد، اما اخیرا گزارش‌هایی از آغاز دوباره برخی محدودیت‌ها در شماری از بانک‌های کشورهای مختلف منتشر شده است.
در ماه‌های اخیر ایران به خاطر برنامه موشکی و همچنین متهم شدنش به دخالت در امور کشورهای مختلف، بسیار مورد انتقاد قرار گرفته و برخی از مقام‌های کشورهای جهان، خواهان زیر فشار گذاشتن تهران به خاطر این سیاست‌ها هستند.
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: «روز گذشته نیز یکی از محورهای صحبت‌ دیدار بازرگانان ایران با هیئت ۷۰ نفره اروپایی این مسئله بود که هنوز مشکلات بانکی بین دو طرف حل نشده است و این مسئله‌ای است که هم بازرگانان اروپایی و هم بازرگانان ما را درگیر خودش کرده است. از طرف دیگر شاهد هستیم که در چند روز اخیر حساب‌های بانکی بازرگانان ایرانی در دوبی، مالزی و چین در حال بسته شدن است و امروز نقل و انتقالات بانکی تبدیل به مهم‌ترین معضل ما شده است».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر