پنجشنبه، شهریور ۰۷، ۱۳۹۲

درخواست جان کری از ایران در بازگرداندن سه شهروند آمریکایی



وزیر امور خارجه آمریکا روز دوم فروردین، ۲۲ مارس سال جاری، در بیانیه‌ای درباره گزارش‌های رسیده از آزار و اذیت جسمی و روحی آقای عابدینی در زندان، ابراز نگرانی کرده بود.همسر این نوکیش مسیحی که اکنون در آمریکا به سر می‌برد، در روزهای گذشته از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، به خاطر سکوت درباره وضعیت سعید عابدینی انتقاد کرده بود. بیانیه جان کری کمی پس از آن منتشر شده است که سلطان قابوس، پادشاه عمان، از سفر به تهران باز گشته است.
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، از ایران خواسته است برای یافتن رابرت لوینسون و آزادی امیر حکمتی و سعید عابدینی همکاری کند.
آقای کری در بیانیه خود از دولت جمهوری اسلامی ایران "با احترام" خواسته است برای بازگشتن این سه شهروند آمریکایی بازداشت‌شده یا گم‌شده در ایران همکاری کند.
وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه خود یادآوری کرده که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری جدید ایران، در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود در ماه‌های اخیر، درباره بهبود روابط ایران با جهان ابراز امیدواری کرده است.
جان کری از دولت ایران خواسته است آقای حکمتی و آقای عابدینی را که تباعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی دارند، آزاد کند و به آمریکا کمک کند آقای لوینسون را پیدا کند تا این سه بتوانند به آمریکا باز گردند.
ایران همواره درباره سرنوشت آقای لوینسون ابراز بی‌اطلاعی کرده است
رابرت لوینسون، مامور بازنشسته اف‌بی‌آی است که گفته می‌شود شش سال پیش در مارس ۲۰۰۷، اسفند ۱۳۸۶، در جزیره کیش ناپدید شده است.
در ماه ژانویه سال جاری میلادی، اسفند ۱۳۹۱، اعلام شد که یک فایل ویدیویی و تصاویری از رابرت لوینسون برای خانواده‌اش فرستاده شده که او را با مو و ریشی بلند در لباس نارنجی رنگ شبیه زندانیان گوانتانامو نشان می‌دهد.
مقام‌های آمریکایی نا‌شناس پیش‌تر سازمان‌های اطلاعاتی ایران را مسوول تهیه و ارسال این تصاویر دانسته بودند.
ایران همواره درباره سرنوشت آقای لوینسون ابراز بی‌اطلاعی کرده است.
امیر حکمتی هم شهروندی با تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی است و برای مدتی در نیروی تفنگدار دریایی ایالات متحده خدمت کرده است.
او دو سال پیش در تابستان ۲۰۱۱ میلادی، ۱۳۹۰ خورشیدی، هنگامی که به ایران سفر کرده بود بازداشت شد و بعدا به جاسوسی متهم شد.
بیانیه جان کری در دومین سالگرد بازداشت آقای حکمتی منتشر شده است
دادگاه انقلاب او را به اعدام محکوم کرد ولی این حکم بعدا لغو و گفته شد که دیوان عالی ایران به محاکمه دوباره او رأی داده است.
بیانیه جان کری در دومین سالگرد بازداشت آقای حکمتی منتشر شده است.
پنج هفته پیش در ۲۰ ژوئیه، ۲۹ تیر، گروهی از نمایندگان کنگره ایالات متحده در نامه‌ای به جان کری، از او خواسته بودند رسیدگی به وضعیت امیر حکمتی را در اولویت قرار دهد.
در این نامه سرگشاده، ۱۱۲ عضو دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از وزیر امور خارجه ایالات متحده خواسته بودند همه راه‌های ممکن برای آزادی امیر حکمتی را بررسی کند.
سعید عابدینی، دیگر شهروند ایرانی‌آمریکایی است که در حال حاضر در ایران در حبس است.
طبق گزارش‌ها، این کشیش نوکیش مسیحی سال گذشته در سپتامبر ۲۰۱۲ میلادی، مهر ۱۳۹۱ خورشیدی، به اتهام تشکیل کلیسای‌های خانگی به قصد برهم زدن امنیت ملی دستگیر شد.
او در دادگاه به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده است.
جان کری پیش‌تر هم خواهان آزادی فوری سعید عابدینی شده بود

بنابر نوشته بی بی سی : هم‌زمان با این سفر که اولین سفر یک مقام خارجی برای دیدار با حسن روحانی در تهران بوده، گمان‌زنی‌هایی در این باره مطرح شده است که سلطان قابوس، حامل پیامی از آمریکا برای ایران بوده یا برای میانجی‌گری بین این دو کشور تلاش می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر