سه‌شنبه، شهریور ۰۵، ۱۳۹۲

تأیید دلار 3200 تومانی یعنی تحمیل گرانی بر مردم

ولی ا... سیف در اولین روز انتصاب پر حاشیه خود بر مسند بانک مرکزی از قیمت 3 هزار و 200 تومانی دلار تلویحاً حمایت کرده و آن را بی‌راه ندانسته است.
در مقابل ابوالقاسم حکیمی‌پور اقتصاددان در واکنش به سخنان رئیس کل جدید بانک مرکزی گفته است : نرخ واقعی دلار 2500 تومان است و نرخ 3200 تومان واقعی نیست.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که پس از انتخابات قیمت دلار با سقوط تدریجی به زیر 3 هزار تومان هم رسید ؛ از این‌رو به نظر می‌رسد، اظهارات آقای سیف چراغ سبزی به افزایش دوباره قیمت ارز و در نتیجه تحمیل دوباره موج گرانی‌ها به مردم و البته فعالان اقتصادی باشد.
این در حالی است که یکی از وظایف عمده بانک مرکزی صیانت از ارزش پول ملی است که متأسفانه تاکنون این بانک عریض وطویل چندان به آنها بها نداده است .
بر خلاف گفته سیف ، بسیاری از صاحب نظران اقتصادی بر این باورند نرخ واقعی دلار همان رقم مبادله ای یعنی2500 تومان است، از این رو بانک مرکزی باید نرخ دلار در بازار آزاد را به نرخ مبادله ای نزدیک کند.
به هرحال همانطور که برخی از کارشناسان مطرح کرده‌اند: اولین سخنان رئیس کل جدید بانک مرکزی در تناقض آشکار با شعار دولت برای مهارتورم قراردارد و صحبتهای وی عملا با شرایط فعلی و نیز با سیاستهای دولت ناهمخوان است.
همچنین نباید فراموش کرد که فعالان بازار آزاد ارز، این اظهار نظر را اولین پیام رئیس کل بانک مرکزی در جهت حفظ نرخ فعلی یا افزایش آن دانسته است. به هر حال در شرایطی که مردم امیدوار به کاهش نرخ تورم هستند و دولت بر تلاش برای کنترل نرخ تورم تأکید دارد، اعلام قابل دفاع بودن نرخ دلار 3200 تومانی در تناقض آشکار با سیاستهای دولت قرار دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر