شنبه، شهریور ۰۹، ۱۳۹۲

روسیه برای تحویل سیستم مشابه اس-300 به ایران شرط گذاشت!





 خبرگزاری «ریا نووستی»: "دمیتری راگوزین" معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد مذاکرات با ایران در باره تحویل سیستم های پدافند هوایی نظیر "اس -300" تنها در صورت متوقف کردن پرونده های شکایتی علیه روسیه امکان پذیر است.
یادآور می شود قرارداد تحویل سیستم های "اس-300" در اواخر سال 2007 میلادی امضا شد و قرار بود روسیه 5 آتشبار از این سیستم های موشکی پدافند هوایی به ارزش حدود 800 میلیون دلار را به ایران تحویل دهد. "دمیتری مدودف" رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه 22 سپتامبرسال 2010 میلادی با صدور فرمانی تحت عنوان "تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد، مورخه 9 ژوئن سال 2010 میلادی"، تحویل سیستم های اس ـ 300، تسلیحات زرهی و هواپیما، بالگرد و ناوهای جنگی به ایران را ممنوع کرد. مسکو قرارداد تحویل سیستم های "اس-300" را در سپتامبر همان سال لغو نمود. ایران در رابطه با این قضیه شکایت 4 میلیارد دلاری را علیه "روس آبارون اکسپورت" شرکت دولتی صادرات و واردات نظامی روسیه به دادگاه بین المللی حکمیت تقدیم کرده است.
معاون نخست وزیر روسیه روز جمعه با اشاره به این که روسیه تمام موازین حقوق بین المللی را به طور اکید رعایت می کند، تاکید کرد: "ما هیچ گاه از فهرست تصویب شده برای محدودیت صادرات نظامی به بعضی کشورها از جمله جمهوری اسلامی پا فراتر نگذاشته ایم و در چهار چوب عادی نظامی- فنی آماده همکاری با ایران هستیم".
در عین حال وی در رابطه با تحویل سیستم های پدافند هوایی به ایران گفت که بحث در این موضوع تنها در صورت متوقف شدن پرونده های شکایتی مربوطه علیه روسیه امکان پذیر است".
سیستم های "اس-300" که یکی از کامل ترین سیستم ها در جهان محسوب می شوند، ویژه دفاع از موسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن هستند. این سیستم قادر به نابودسازی اهداف بالستیک بوده و از قابلیت حمله به اهداف زمینی نیز برخوردار است. حداکثر برد آن 200 کیلومتر است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر