شنبه، شهریور ۰۹، ۱۳۹۲

صادرات آب در بحران بی آبی کاشان

مديرعامل شرکت آب‌و‌فاضلاب کاشان گفت: صادرات آبي از منطقه کاشان در حالي انجام مي‌شود که کاشان به شدت با بحران‌ بي‌آبي دست و پنجه نرم مي‌کند.
محمدرضا اسدي ديروز در حاشيه برگزاري سومين همايش ملي بحران آب در دشت کاشان در گفت‌وگو با فارس از کاشان اظهار داشت: صرف نظر از صادرات بخش کشاورزي کاشان در بخش صنعت با توليد هر يک دستگاه اتومبيل در کاشان حدود 15 هزار کيلوگرم آب مصرف و صادر مي‌شود. وي افزود: امروز براي مقابله با بحران بي‌آبي در بخش صنايع بايد به دنبال صنايع هايتک باشيم صنايع پاکي که با حداقل مصرف آب و کمترين مشکلات زيست‌محيطي و آلايندگي به بازار عرضه مي‌شوند. مديرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان همچنين سهم مصرف بخش کشاورزي از منابع آب منطقه کاشان را 90 درصد و سهم شرکت آب و فاضلاب را 6 درصد اعلام کرد و يادآور شد: اگر بخش کشاورزي در تعامل با شرکت آب و فاضلاب نباشد بحران آب در کاشان به مرز هشدار مي‌رسد.
وي، رويکرد کشاورزي سنتي به صنعتي و استفاده از سيستم‌هاي آبياري نوين، سياست‌گذاري براي استفاده از محصولاتي‌ با نياز آبي کم و توجه به آب مجازي را از مهمترين راهکارهاي اساسي براي حفظ اندک منابع آب باقي‌مانده منطقه کاشان و مقابله با بحران بي‌آبي و خشکسالي در منطقه عنوان کرد.
اسدي با بيان اينکه با برداشت بي‌رويه از منابع آب منطقه فشار مضاعفي به منابع آب وارد شده است ابراز داشت: اين منابع قابليت تحمل چنين فشاري را ندارد و به زودي به مرحله‌اي مي‌رسد که آبي براي برداشت از منابع وجود نخواهد داشت. مديرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان تأکيد کرد: وضعيت منابع آب در منطقه کاشان به اندازه‌اي بحراني است که در صورت صرفه‌جويي مصرف آب در بخش صنعت و کشاورزي باز هم نياز به انتقال آب از ساير حوزه‌ها به شهرستان کاشان ضروري به نظر مي‌رسد. اسدي همچنين از کيفيت آب موجود به عنوان يکي از نگراني‌هاي متوليان تأمين آب شهرستان کاشان ياد کرد و گفت: آنچه که امروز بيش‌‌از هر چيز ديگري باعث نگراني متوليان تأمين آب بوده بحث کيفيت آب موجود است.
وي خاطرنشان کرد: نزديکي درياچه نمک به منابع آب شيرين، کاهش سطح منابع آب و سرازير شدن آب‌هاي شور به سمت منابع شيرين يکي از مهمترين تهديداتي است که کيفيت آب شرب منطقه کاشان را تحت تأثير قرار داده است. به گفته‌ اين مقام مسئول شاخص‌هاي کيفي آب شرب در منطقه کاشان روز به روز در حال کاهش است و بايد هرچه زودتر تدابيري براي افزايش کيفي آن اتخاذ شود چراکه وضعيت کنوني نگراني‌هايي را همراه داشته است. مديرعامل آبفاي کاشان در ادامه دستاوردهاي همايش‌هاي بحران آب در دشت کاشان را براي خروج از بحران بي‌ابي و خشکسالي حائز اهميت دانست و گفت: در سومين همايش بحران آب در دشت کاشان مسئولاني حضور داشتند که هيچ تخصصي در بخش آب ندارند اما حضورشان در اين همايش و آشنايي آنان با مشکلات تأمين منابع آب تعامل بين بخشي با ساير دستگاه‌هاي مرتبط با آب را فراهم کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر