چهارشنبه، تیر ۰۴، ۱۳۹۳

3 عضو شورای شهر تهران پیشنهاد دادند : دفن اموات در پارکها

چهارشنبه 25 ژوئن 2014 - 4 تير 1393

+ 0
رای دهید
- 22
 

ایرانیان انگلستان

روزنامه شرق: پیشنهاد دفن اموات و ایجاد گورستان‌ها در محل پارک‌ها و اماکن تفریحی روز گذشته از سوی «معصومه آباد» در صحن شورای شهر تهران عنوان شد؛ وقتی اعضای شورا و معاون خدمات شهری شهرداری تهران در جلسه علنی شورا گردهم آمده بودند تا درباره جانمایی، تملک و ساماندهی گورستان‌ها تصمیمی بگیرند. او در ارایه این پیشنهاد تنها نبود و «غلامرضا انصاری» دیگرعضو شورا نیز پیشنهاد مشابهی داشت. آنها حتی محل دفن و جانمایی را هم اعلام کردند؛ بوستان «نهج‌البلاغه» و «ولایت». تا به‌گفته «آباد» با توجه به نیازهای ما رفتگان ما نیز در کنارمان باشند.
آباد با اشاره به اینکه بر اساس گزارش ارایه‌شده در محله‌هایی که بافت مسکونی، فرهنگی و اجتماعی تغییر کرده است، مردم علاقه‌ای به ایجاد گورستان در آن نشان نمی‌دهند، گفت: می‌توانیم در این زمینه با احداث گورستان در محل پارک‌ها و اماکن تفریحی اقدام کنیم و می‌توان به‌طور مثال به بوستان نهج‌البلاغه اشاره کرد.
غلامرضا انصاری، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه طبقاتی‌کردن گورها می‌تواند به‌عنوان بحث کوتاه‌مدت برای افزایش ظرفیت گورستان‌ها مدنظر قرار گیرد، عنوان کرد: در بحث درازمدت نیز می‌توانیم در بعضی از فازها و اماکن عمومی با حفظ شرایط عمومی اقدام کنیم و به‌طور مثال پارک‌هایی همچون ولایت می‌تواند مدنظر قرار گیرد تا دوستانی که تمکن مالی بیشتری دارند در این زمینه اقدام کنند.
پیشنهادات آنها اما اعتراض اعضای شورای شهر را دربرداشت. از سوی دیگر مجتبی عبداللهی از اتمام ظرفیت بهشت‌زهرا(س) ظرف چهارسال آینده سخن می‌گفت؛ پایان ظرفیتی که در طول سال‌های اخیر بسیار بحث‌برانگیز شده اما هیچ اقدام عملی‌ای برای رفع نگرانی‌ها در ارتباط با این موضوع از سوی شهرداری صورت نگرفته و این امر اعتراض اعضای شورای شهر تهران را در پی داشته است.
رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت شورا با اشاره به مصوبات پیشین شورای شهر تهران در این زمینه گفت: بر اساس مصوبات، شهرداری موظف بوده است توسعه و ساماندهی آرامستان‌های شهر تهران را تا پایان سال اول برنامه اول شهر تهران در دستور کار قرار دهد، این موضوع بر اساس طرح جامع شهر تهران و به‌منظور حفاظت و احیای آرامستان‌های عمومی بوده اما در این زمینه هیچ‌گونه اقدامی انجام نشده است.
وی همچنین با اشاره به این مصوبه در تاریخ نهم آذر سال 92 خاطرنشان کرد: بنابر این مصوبه شهرداری مکلف بوده است که راه‌حل اجرایی برای معرفی آرامستان‌های جدید را اعلام کند که این اقدام انجام نشده و ما مجددا امروز شاهد بیان همان مسایلی هستیم که در روز اول با آن مواجه بودیم.
معاون خدمات شهری شهرداری اما به جلسه روز گذشته شورای شهر آمده بود تا درباره تعیین‌تکلیف گورستان‌های قدیمی و جدید پایتخت توضیح دهد.
عبداللهی با ارایه گزارشی در مورد اجرای مصوبه الزام شهرداری تهران درخصوص حسن اجرای مصوبات شورای شهر در ارتباط با جانمایی، تملک و ساماندهی گورستان‌های جدید اظهار کرد: در سال 1349 مجموعه بهشت‌زهرا(س) 314 هکتار بود که در سال 78 به 584 هکتار افزایش یافت. وی با اشاره به مصوبه شورای شهر تهران اظهار کرد: این مجوز وجود دارد که برای دفن افراد در فاز اول از 10 تا 30میلیون‌تومان، برای دفن متوفی در فاز دوم از 5/6 تا 20میلیون‌تومان و در فاز سوم از یک تا چهارمیلیون‌تومان دریافت شود. معاون خدمات شهری شهرداری تهران افزود: دفن در قطعات جاری تا سقف 70درصد از ظرفیت موجود به‌صورت رایگان است، یعنی جدا از حداکثر هزینه 250هزارتومانی که به آن اشاره شد، اگر خانواده‌ای بخواهد متوفی خود را در فاز سه و قبور جاری دفن کند، هزینه پرداخت نخواهد کرد. عبداللهی با بیان اینکه ظرفیت مجموعه بهشت‌زهرا(س) 56 هزار فضاست اظهار کرد: بر اساس آمار افرادی که به‌صورت میانگین روزانه فوت می‌کنند در سال 26هزار فضا یا قبر نیاز دارند که بر این اساس تا سال 95 امکان و قابلیت دفن متوفی‌ها در مجموعه بهشت‌زهرا(س) وجود دارد اما می‌توان با تغییر کاربری و تدابیر درنظرگرفته‌شده امکان استفاده ظرفیت مجموعه را تا سال 97 افزایش داد. مجتبی شاکری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز از قیمت 700میلیونی قبرها در امامزاده‌صالح(ع) خبر داد و با بیان اینکه از سال 88 شورای شهر در ارتباط با ساماندهی گورستان‌ها دغدغه داشته است، گفت: متاسفانه از آن زمان تاکنون هنوز مکان‌های جدید جانمایی نشده است، بنابراین حتما باید ضرب‌الاجلی تعیین شود تا سال 93 همان حرف‌هایی را که در سال 83 بیان کردیم، مجددا تکرار نکنیم. وی با بیان اینکه قیمت یک قبر در امامزاده صالح(ع) هم‌اکنون 700میلیون‌تومان است، گفت: چه کسی توانایی چنین خریدی را دارد، بنابراین باید در این زمینه به‌صورت جدی رسیدگی شود. مرتضی طلایی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز با تصریح اینکه آرامستان‌هایمان در نقطه هشدار قرار دارند، اظهار کرد: چهارسال زمان برای دفن در بهشت‌زهرا(س) زمان داریم و چهارسال نیز فرصت داریم که یک مکان جدید را برای کفن‌ودفن‌های جدید ایجاد کنیم. وی ادامه داد: تنها نقطه‌ای که می‌تواند مدنظر قرار گیرد، جنوب تهران و حوالی اتوبان قم است، چراکه پس از صحبت‌های مطرح‌شده پیرامون وردآورد و تلو امکان‌ناپذیربودن این موضوع اعلام شد و دوستان فهمیدند این کار شدنی نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر