مقام‌های امنیتی سودان، مریم یحیی ابراهیم، زن سودانی متهم به ارتداد از اسلام را، دوشنبه ۲۴ ژوئن یک روز پس از آزادیش از زندان، به همراه همسر و فرزندانش، دستگیر کردند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع امنیتی سودانی گزارش داده است که مریم ابراهیم در فرودگاه خارطوم در حالی که با خانواده‌اش می‌خواست سوار هواپیما شود، دستگیر شده است

این مقام مسئول امنیتی گفته است که دلیل این دستگیری را نمی‌داند. یکی از وکلای مدافع مریم ابراهیم نیز گفته است که او به همراه همسر و فرزندانش، هم‌اینک در یکی از ساختمان‌های بیرون فرودگاه، نگهداری می‌شوند.

دستگیری مریم ابراهیم و خانواده‌اش، یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که او برپایه حکم دادگاه تجدید نظر، از اتهام ارتداد تبرئه و از زندان آزاد شده بود. دادگاه بدوی، مریم را به اعدام محکوم کرده بود. آزادی او مورد استقبال سازمان‌های حقوق بشری قرار گرفته بود.

پس از آزادی، مریم و خانواده‌اش برای حمایت از جانشان، به مکانی محرمانه انتقال داده شده بودند.

مریم یحیی ابراهیم دختر یک پدر مسلمان سودانی و مادر مسیحی اتیوپیایی است. هنگام کودکی‌اش، پدرش خانواده را ترک کرد. از این رو مریم با آموزه‌های دین مسیحی به همراه مادرش بزرگ شد.

سارا عبد الله، فعال حقوق بشری و مسئول صفحه «همه ما مریم یحیی هستیم» در صفحه فیس بوک، درباره این ماجرا به خبرگزاری فرانسه گفته بود : «مریم دختر جوان و متولد ۱۹۸۷ است، ماجرای او سال ۲۰۱۳ آغاز شد. شخصی که مدعی است برادر ناتنی مریم است، شکایتی در مرکز پلیس مطرح کرد که طی آن ادعا کرده خواهرش از خانه فرار کرده و نمی‌توانند پیدایش کنند.»

او افزوده بود: «پلیس از راه تحقیقات و رصد کردن تلفن‌ها توانست به خانه مریم یحیی برسد و او را دستگیر کند. بعد که مشخص شد که مریم با پزشکی مسیحی از سودان جنوبی ازدواج کرده و او یک فرزند دارد، برادر ناتنی‌اش گفت خواهرش مسلمان است و با یک مسیحی ازدواج کرده است.»

سارا عبد الله ادامه داده بود: «مریم می‌گوید که خانواده پدرش را نمی‌شناسد و هیچ ارتباط مستقیمی با آن‌ها ندارد. پدرش سودانی مسلمان است و آن‌ها را هنگامی که کودک بوده، ترک کرده و مادرش اتیوپیایی مسیحی است. از همین رو مادرش او را بر پایه آموزه‌های مسیحی تربیت کرده است.»

او اظهار داشته بود: «ابتدا ماجرا با اتهام زنا آغاز شد و مریم را متهم کردند که با ارتباط جنسی نا‌مشروع با یک مرد مسیحی، مرتکب عمل گناه زنا شده است چرا که او مسلمان است و همسرش مسیحی و نمی‌توانند با هم ازدواج کنند. البته این اتهام به هردوی آن‌ها منتسب شد. اما هنگامی که مریم اصرار کرد که مسیحی است، برپایه دین مسیحی تربیت شده و در کلیسا ازدواج کرده است، دادگاه او را متهم به ارتداد کرد و مستحق مجازات بر پایه ماده ۱۲۶ قانون جنایی سودان دانست.»

به گفته سارا عبد الله، این اتهام بر این پایه بر مریم منطبق دانسته شد که برادر ناتنی‌اش مدعی است او هنگام فرار مسلمان بود و اکنون می‌گوید که از دین مرتد شده است.»

بنا بر گفته‌های این فعال حقوق بشری، قاضی روز ۱۱ می‌برای مریم ۳ روز مهلت تعیین کرده بود تا توبه کند و به دین اسلام بازگردد و بدین ترتیب اتهام ارتداد از او ساقط شده و اعدام نمی‌شود و تنها به اتهام زنا، مجازات می‌شود.»

اما سرانجام مریم یحیی ابراهیم توسط دادگاه تجدید نظر، تبرئه شد.