سه‌شنبه، تیر ۰۳، ۱۳۹۳

موافقت جدایی‌خواهان اوکراین با آتش‌بس


ًجدایی‌خواهان مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین موافقت خود را با طرح آتش‌بس اعلام شده توسط پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین اعلام کردند.
جدایی‌خواهان طرفدار روسیه در مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین اعلام کردند که با آتش‌بس اعلام شده توسط پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین موافق‌اند و تا ۲۷ ژوئن از درگیری با نیروهای ارتش اوکراین می‌پرهیزند.
جدایی‌خواهان پیش از اعلام موافقت با آتش‌بس، در دونتسک در اجلاسی مشترکی با حضور نمایندگان روسیه، سازمان امنیت و همکاری اروپا و دولت اوکراین شرکت کردند.
هم‌زمان وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ نیز در نشستی در باره استراتژی این اتحادیه در ارتباط با بحران اوکراین به مشورت پرداختند.
فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان، از روسیه خواست با طرح صلح پوروشنکو همکاری کند. او گفت در صورت همکاری نکردن روسیه خطر تحریم بیشتر این کشور از طرف کشورهای عضو اتحادیه اروپا وجود دارد.
وزیر خارجه آلمان گفت برنامه صلح رئیس جمهوری اوکراین امکان کاهش تنش میان روسیه و اوکراین را بوجود آورده است. اشتاین مایر قرار است روز سه‌شنبه (۳ تیر / ۲۴ ژوئن) به به کی‌یف رفته و با پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین دیدار و گفت‌وگو کند.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز طرح صلح پوروشنکو را بستر مناسبی برای حل سیاسی نزاع اوکراین دانسته است.
بر مبنای طرح صلح رئیس جمهوری اوکراین در ابتدا آتش‌بسی یک‌جانبه از طرف ارتش اوکراین برقرار می‌شود تا جدایی‌خواهان طرفدار روسیه فرصت یابند اسلحه‌های خود را زمین بگذارند.
در این طرح صلح اوکراین متعهد می‌شود کسانی را که مرتکب خلاف‌های بزرگ نشده‌اند مجازات نکند. ایجاد یک منطقه بی‌طرف مرزی به وسعت ۱۰ کیلومتر در مرز اوکراین و روسیه و برگزاری انتخابات پارلمانی پیش از موعد مقرر از مهم‌ترین بخش‌های طرح صلح است.
در این طرح همچنین کریدوری برای خروج شبه‌نظامیان روسی و اوکراینی از منطقه جنگ‌زده پیش‌بینی شده است. در عین حال پوروشنکو در طرح خود تمرکززدایی قدرت را در اوکراین نیز می‌پذیرد.

منبع: 

DW

 

انتشار از: 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر